Työryhmä: Sähköautoja lähes 700 000 vuonna 2030
Fossiilisen polttoaineen myynti kiellettäisiin 2045.
Ministeri Anne Berner vastaanotti liikenteen ilmastoraportin keskiviikkona työryhmän puheenjohtajalta Juhapekka Ristolalta. Kuva: Jouko KyytsönenIlmastopolitiikan työryhmä on koonnut toimenpideohjelman, jolla liikenteestä tulevat hiilidioksidipäästöt nollataan vuonna 2045. Keinoja ovat muun muassa polttoaineveron nosto, siirtyminen sähkö- ja kaasuautoihin, biopolttoaineiden lisääminen ja henkilöautoliikenteen vähentäminen esimerkiksi tiemaksuilla.
Loppuraportti luovutettiin liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.) keskiviikkona. 20-jäsenisen työryhmän puheenjohtajana toimi osastopäällikkö Juhapekka Ristola liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Toimenpiteet on jaettu neljään osaan: Ensinnäkin siirrytään henkilöautoista muihin liikkumismuotoihin, toiseksi tehostetaan tavarakuljetuksia, kolmanneksi siirrytään sähkö- ja kaasuautoihin ja neljänneksi lisätään uusiutuvien polttoaineiden osuutta vuoteen 2030 asti.
Tavoitteena on, että ajaminen henkilöautoilla alkaa vähentyä vuoden 2025 jälkeen. Samalla bussi- ja junamatkojen, pyöräilyn ja jalankulun määrä kaksinkertaistuu. Kaupungeissa otetaan käyttöön tiemaksut, polttoaineveroa nostetaan, pysäköintiä rajoitetaan ja asutusta tiivistetään. Suurin vaikutus on tiemaksuilla.
Tavarakuljetuksia halutaan tehostaa polttoaineveron nostolla, digitalisoimalla logistiikkaa, ottamalla kilometripohjainen tiemaksu raskaalle liikenteelle aikamaksun sijaan. Vaikuttavin asia on fossiilisen dieselveron nosto.
Vuonna 2030 Suomessa tulisi olla 670 000 sähköautoa ja 130 000 kaasuautoa.
Vuonna 2045 kaikki ajoneuvot ovat nolla- tai vähäpäästöisiä. Sähköautoja on kaksi miljoonaa ja kaasuautoja 250 000.
Raskaassa kalustossa vuonna 2045 on 42 000 sähköautoa ja 22 000 kaasuautoa.
Tähän vaikutetaan etenkin polttoaineveron korotuksilla ja hankintatuilla.
Nestemäisten biopolttoaineiden osuus nostetaan 30 prosenttiin vuonna 2030 ja sataan prosenttiin vuonna 2045.
Nestemäisten biopolttoaineiden absoluuttinen määrä ei kuitenkaan nouse vuoden 2030 jälkeen, kun sähkö- ja kaasuautoilu lisääntyy.
Kotimaassa tuotetun biokaasun käyttöä lisätään voimakkaasti.
Fossiilisten liikennepolttoaineiden myynti kiellettäisiin vuonna 2045.
Työryhmä on kaavaillut, että polttoaineveroa nostettaisiin hitaasti, noin kolme senttiä litralta vuodessa. Myös ajoneuvovero nousisi.
Sähkö- ja kaasuautoja tuettaisiin. Liikenteen verorasitus ei kasvaisi, mutta verot kohdennettaisiin eri tavoin, työryhmä kaavailee.
Maaseudulla liikkumiseen tarvitaan kaupunkeja enemmän henkilöautoja, joten polttoaineveron ja ajoneuvoveron korotus iskee pahemmin maaseudun kuin kaupunkien asukkaisiin. Verojen korotuksen kompensaatiota ei työryhmä varsinaisesti esitä, mutta pohdinnassa on ollut esimerkiksi ansioverotuksen lievennys. Biokaasun tuotanto toisi maaseudulle lisää tuloja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

