Valtiovarainvaliokunta puoltaakilometrikorvausten leikkaamista
Verottoman kilometrikorvauksen leikkaus on laajenemassa koskemaan myös vähän työssään ajavia.
Valtiovarainvaliokunnan jäsen Osmo Soininvaara (vihr.) puolustaa ratkaisua.
”Ratkaisu on perusteltu. Nykyjärjestelmässä kilometrikorvaukset ovat ylimitoitettuja. Se on johtanut siihen, että tietty porukka ajaa paljon tienaamismielessä.”
”Nykymalli on paikoin johtanut myös systeemin kiertämiseen. Eräs helsinkiläisyritys ei maksanut työntekijöilleen lainkaan palkkaa, vaan kaikki maksut kierrätettiin kilometrikorvauksina.”
Myös valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi (kok.) on sitä mieltä, että kilometrikorvauksista saa leikata.
”On selvää, että jos ajetaan kymmeniätuhansia kilometrejä vuosittain, on nykymalli ylikompensoiva. Yli 15 000–20 000 kilometrin vuosittaisista ajokilometreistä voi leikata reilustikin. Pienemmistä kilometrimääristä maltillisemmin”, Sasi kiteyttää.
Ollaanko kilometrikorvausten leikkaamisen myötä puuttumassa myös työmatkakulujen verovähennysoikeuteen?
Soininvaara ja Sasi kiistävät, että tähän suuntaan oltaisiin menossa.
”Asia ei ole ollut esillä hallitusneuvotteluissa, eikä se ole pinnalla nytkään”, Soinivaara kuittaa.
”Työmatkojen verovähennysoikeuteen ei pidä missään nimessä koskea”, Sasi sanoo.
Yleinen kilometrikorvaus laskee valtiovarainministeriön lakiluonnoksen mukaan 45:stä 43 senttiin.
Työssään paljon ajavien kilometrikorvaus lähes puolittuu. Jatkossa paljon ajaville maksetaan kilometrikorvausta 25 senttiä kilometriltä.
Ministeriö perustelee uudistusta sillä, että nykyinen korvaus on auton käytön kustannuksia suurempi. Uudistuksella haetaan jopa 70 miljoonan euron säästöjä.
JUKKA KOIVULA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
