MAISTERI JA MAAJUSSI Malttia keväiseen kaasujalkaan
Kansanedustajat Tuula Peltonen (sd.) ja Mikko Savola (kesk.) ovat eri mieltä nopeusrajoitusten vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen.
Keväisin etenkin ajokortin saaneet nuoret kuljettajat ajavat maanteillä vaarallisen lujaa, mikä johtaa liian usein myös onnettomuuksiin.
Pitäisikö 1990-luvun puolivälissä poistetut ”kahdeksankympin lätkät” palauttaa?
”Mielestäni 80-lätkä ei parantaisi tilannetta, sillä kuljettaja voi silti halutessaan ajaa ylinopeutta. Sen sijaan autokouluissa tulee opettaa vielä lisää vastuullista liikennekäyttäytymistä ja läpikäydä onnettomuustilanteita”, toteaa Savola.
”Lätkäkään ei estä kaahaamasta, mutta yleensä se rauhoittaa kaasujalkaa ja saa ympäristön tietoiseksi tuoreesta autoilijasta. Olen itse jo vuosia sitten esittänyt nuorten kuskien nopeusrajoituksen palauttamista”, Peltonen sanoo.
Tuula tukee myös liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) ajatusta laskea rattijuopumuksen rajaa 0,2 promilleen nykyisestä 0,5 promillesta.
Savola ei asiasta innostu, sillä poliisilla ei riittäisi promillerajan laskun jälkeen resursseja valvontaan.
”Keskittäisin huomion törkeisiin rattijuopumuksiin ja niiden kitkemiseen esimerkiksi siten, että ratista kärähtäneen auto takavarikoitaisiin valtiolle tietyksi ajaksi.”
Tiestön heikko kunto lisää riskejä varsinkin haja-asutusalueilla.
”Perustienpitoon tarvittaisiin huomattavasti lisää satsauksia. Useat paikallistiet ovat näin kevään kelirikkoaikaan erittäin huonossa kunnossa”, toteaa Savola, joka on tehnyt talousarvioaloitteita paikallisteiden korjaamiseksi.
Hallitus päätti kehysriihessä rahoittaa muutamia suuria tiehankkeita, mikä verottanee perusväylänpitoa. Rahoitus tullaan kuitenkin Peltosen mukaan tarkistamaan lisätalousarviossa.
”Liikenneverkkomme on päässyt ikävästi rapautumaan määrärahojen vähäisyyden vuoksi. Asiaan on saatava toinen ote heti valtion kassan tervehdyttyä”, jämsäläisedustaja linjaa.
Peltonen pitää vanhempien esimerkkiä liikennekäyttäytymisessä erittäin tärkeänä.
”Jos isä tai äiti kiroilee ratin takana muiden osaamattomuutta ja ajaa ylinopeutta, käytösmalli siirtyy helposti jälkikasvulle.”
Myös Savola näkee aikuisten esikuvan keskeisenä.
Mikko ohjasi ensimmäisen kerran autoa jo seitsemänvuotiaana, jolloin isä opetti häntä ajamaan maatilan suljetulla tiellä.
Oman menopelin Savola sai heti 18-vuotiaana.
Peltonenkin hankki samanikäisenä ensimmäisen autonsa, joka oli perheen vanha Escort.
RIKU-MATTI AKKANEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
