Halpa-Halli myy paikallista – jos laatu riittää
Kokkola (MT)
Halpa-Halleissa kautta maan myydään lähellä leivottua ja tuotettua suurten merkkien rinnalla.
Ketju suosii paikallisia yrittäjiä käyttämällä omaa Lähituottaja-merkkiä. Useimmiten merkki löytyy leipien ja pullien pakkauksista. Merkki ei takaa, että tuote olisi valmistettu kotimaisista raaka-aineista.
Kaikista Halpa-Hallin elintarvikkeista 90 prosenttia on kotimaisia.
”Arvion mukaan suurin osa on myös raaka-aineiltaan suomalaisia. Kaikki eivät käytä joutsenlippumerkkiä, vaikka täyttäisivät sen vaatimukset”, kertoo Halpa-Hallin toimitusjohtaja Janne Ylinen.
Ketju käyttää myös Vain kotimaista lihaa -merkkiä.
”Myymme vain suomalaista kuluttajapakattua lihaa ja ainoastaan kotimaisia joulukinkkuja.”
Periaatteesta tingitään vain pääsiäisenä, jolloin myynnissä on uusiseelantilaista lammasta.
Raaka-aineiltaankin kotimaista löytyy myös maitotuotteista, kananmunista ja kasviksista.
Ylisen mukaan kaupan tuotemerkki tarjoaa pienille elintarvikevalmistajille mahdollisuuden saada tuotteensa ketjun valikoimiin.
Pientuottajan valmistusmäärät eivät välttämättä riitä takaamaan kaupan edellyttämää tasaista tarjontaa.
Kun hynttyyt laitetaan yhteen muiden kanssa, määrät alkavat riittää ja niitä voidaan myydä Halpa-Hallin oman päivittäistavaramerkin Ziipin alla, Ylinen selittää.
”Näin pientuottajat saavat tuotteensa myyntiin kaikkiin myymälöihimme.”
Ziip-tuotteiden joukossa on muun muassa kananmunia, mutta pääpaino on kestokulutushyödykkeissä. Merkillä varustettuja tuotteita on kuitenkin vasta vähän verrattuna koko valikoimaan.
Paikalliset pientuottajat saavat Yliseltä myös moitteita.
”Paikallisuus ei ole peruste poskettomaan hinnoitteluun. Laadun, katteiden ja toimitusvarmuuden pitää olla kohdallaan.”
Ylinen kertoo elintarvikkeiden pientuottajien usein hinnoittelevan tuotteensa kaksin, jopa kolminkertaisesti isojen vastaaviin tuotteisiin verrattuna.
Ylinen vakuuttaa ymmärtävänsä tuottajien tuskan, mutta pitää tuottajajärjestöjen huhtikuun lopussa kaupalle esittämiä vaatimuksia tiukkoina ja jopa epärealistisina.
Hän muistuttaa kuluttajan tekevän päätöksiä, jotka ohjaavat kauppiasta. Kotimaista ja reilua on valikoimissa, jos kysyntää riittää.
”Ruuan hintakeskustelusta unohtuu mitä kaupan osuus sisältää ja mitä jää kauppiaan käteen. Kiinteät kulut, hävikki ja investoinnit on aina maksettava päältä pois.”
Ylinen muistuttaa ruuan hinnasta 40 prosenttia olevan veroja.
Perustamisestaan lähtien Halpa-Halli on nimenä mukaisesti kilpaillut myymällä tuotteita kilpailijoita edullisemmin. Tavaraa ostetaan paljon muun muassa Aasiasta.
Ketjun arvoihin kuuluu ympäristöystävällisyys ja vastuullisuus. Kaupankäynnin maailmassa ne harvoin kulkevat käsi kädessä halpuuden kanssa.
Erilaiset sertifikaatit ja auditoinnit varmistavat tuotteiden taustat ja työntekijöiden kohtuulliset palkat, toimitusjohtaja Ylinen kertoo.
”Pyrimme tekemään asiat niin hyvin kuin voimme. Edellytämme samaa tavaraa tuovilta yhteistyökumppaneilta.”
Halpa-Hallit eivät myy alkoholia tai tupakkaa ja ovat kiinni sunnuntaisin.
Toimitusjohtaja tietää summan, joka linjausten takia jää saamatta.
”Mutta arvoja ei mitata rahassa.”
Muurameen rakenteilla olevaan ostoskeskukseen tulee muun muassa Halpa-Halli ja naapuriin Alko. Ylisen mukaan Alko ei ole ongelma.
”On luonnollista, että sellainen perustetaan paikkaan, jossa liikkuu paljon väkeä.”
Maija Ala-Siurua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
