Osa matkailupalveluiden tarjoajista laiminlöi koronaviestinnän kokonaan verkossa – muutamista Turun seudun yrityksistä saattoi jäädä epäpätevä vaikutelma, kertoo selvitys
Matkailun ohjelmapalveluita tuottavat yritykset hyödynsivät verkkoviestintää keväällä ja kesällä hyvin vaihtelevasti.
Turun ammattikorkeakouluun tehty Jennifer Wardin opinnäytetyö arvioi alueen 27 palveluntarjoajan verkkosivujen koronaviestintää kolmesti viime huhti-heinäkuun aikana. Kuvituskuva. Kuva: Antti Aimo-KoivistoToukokuussa 78 prosenttia yrityksistä oli tiedottanut koronaan liittyen, niistä runsas puolet etusivullaan. Vastaavasti hieman yli kaksi yritystä kymmenestä ei tuonut asiaa mitenkään esille sivuillaan.
Heinäkuussa koronasta tiedottavien osuus oli kasvanut 85 prosenttiin. Vastaavasti koronan sivuillaan kokonaan huomiotta jättäneiden osuus oli laskenut 15 prosenttiin.
"Suurin osa yrityksistä oli reagoinut tilanteeseen. Muutamissa tapauksissa tiedottaminen oli kuitenkin laiminlyöty kokonaan, mikä jättää pandemian vaikutuksista kiinnostuneet sivuilla vierailijat epätietoisiksi palvelun turvallisuudesta ja antaa helposti epäpätevän kuvan yrityksestä", muistuttaa erityisasiantuntija Hanna Lak opinnäytetyön toimeksiannon laatineesta Turku Science Park Oy:stä.
"Vaikeneminen vaikuttaa suoraan asiakasmääriin ja siten kassavirtaan", Lak jatkaa.
Palveluidensa kehittämisestä pandemia-aikaan sopiviksi viesti heinäkuuhun mennessä sivuillaan vain noin viidennes toimijoista.
Markkinointi ja viestintä ovat tärkeä osa kriisinhallintaa ja ne ylläpitävät mielenkiintoa yritystä sekä sen uudistuksia ja vastuullisuustekoja kohtaan.
Muuttuvat ja hallituksen tuoreen linjauksen mukaisesti myös paikallisen epidemiatilanteen huomioivat ravintoloiden aukiolosäännökset ovat hyvä esimerkki aktiivisen asiakasviestinnän tärkeydestä.
"Korona-aikana yrityksen kyky ennakoida ja toimia joustavasti on korostunut entisestään. Kun pandemiatilanne sallii, pääsevät patoutuneesta matkailukysynnästä ensimmäisenä hyötymään ne, joilta löytyy vaihtoehtoisia palveluita eri sääolosuhteisiin tai jotka muutoin kykenevät palvelemaan asiakkaita turvallisesti lyhyellä varoitusajalla. Tunnettuuden ja brändin rakentaminen jatkuu myös koronakriisin aikana", huomauttaa lehtori Telle Tuominen Turun ammattikorkeakoulusta.
Kesän seurannan perusteella Hanna Lak jakaa toimijat koronaviestintänsä aktiivisuuden perusteella kolmeen ryhmään:
Ensimmäiseen lukeutuvat ne, jotka toimivat aktiivisesti ja uudistuvat muuttuneisiin olosuhteisiin sopeutuen ja niistä viestien.
Toisen ryhmän muodostavat verkkosivuillaan vain viranomaisten määräyksiin perustuvia ohjeita jakavat.
Kolmannessa ryhmässä viestiminen asiakkaille on jäänyt kokonaan tekemättä. Turun seudun matkailun kehitystyössä tärkeää on nyt kasvattaa tuohon ensimmäiseen ryhmään lukeutuvien yritysten määrää.
Työ- ja elinkeinoministeriön laatima Suomen matkailustrategia korostaa yhteistyön ja yhdessä tekemisen tärkeyttä.
Samaan tavoitteeseen tähdätään Hanna Lakin mukaan myös Turku Science Park Oy:n johdolla tehtävässä seudullisen matkailuliiketoiminnan kehittämistyössä.
"Monesti pienten ja keskisuurten yritysten johtohenkilöt ovat tiiviisti kiinni päivittäisessä työssä, jolloin erilaiset toimintamallit ja työkalut jäävät vähälle huomiolle."
"Tiedolla johtamisessa tilastojen ohella tärkeitä ovat esimerkiksi opinnäytetyöt ja muu yhteistyö korkeakoulujen ja oppilaitosten kanssa. Myöhemmin syksyllä lanseeraamme myös uuden digitaalisen alustan, joka yhdistää matkailutoimijoita ja antaa yrityksille mahdollisuuden hyödyntää ajankohtaista tietoa toimintansa kehittämisessä", Hanna Lak lupaa.
Turku Science Park Oy:n Varsinais-Suomen matkailun digitaalisen ekosysteemin kehittämishankkeessa halutaan tukea ja vauhdittaa alan yrityksiä kysynnän jälleen palautuessa COVID-19 aiheuttamien rajoitustoimien jälkeen.
Lue myös:
Saariston satamissa lähes kaikkien veneiden perälipuissa Suomen värit
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
