Työkoneiden polttoaineeseen kymmenen prosentin bio-osuus
Hallituksen energiastrategia nostaa dieselin hintaa arviolta 33 senttiä litralta. Kilpailukyvyn heikkeneminen aiotaan korvata raskaalle kalustolle.
Ilmasto- ja energiastrategiassa uusiutuvan energian tuet kilpailutetaan. Niistä ovat kilpailemassa tuulivoima, puuenergia ja aurinkovoima. Traktoreissa on käytettävä 10 prosenttia biodieseliä kevyen polttoöljyn seassa.Hallitus nojaa energia- ja ilmastostrategiassaan vahvasti bioenergiaan ja biopolttoaineiden osuuden nostoon liikenteessä.
Kivihiilestä luovutaan kokonaan ja öljyn käyttö puolitetaan 2030 mennessä, elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.) kertoi torstaina hallituksen viiden ministerin tiedottaessa asiasta Helsingissä.
Investointitukia suunnataan biopolttoainelaitoksiin sekä maatalous- ja yhdyskuntajätteen käyttöön.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) arvioi, että dieselpolttoaineen hinta voi kohota 33 senttiä litralta, kun fossiilisia polttoaineita korvataan biopolttoaineilla. Ministerin mukaan raskaan kaluston liikenteen kustannusten korvaamiskeinoja harkitaan hallituksessa.
Työ- ja oikeusministeri Jari Lindström (ps.) arvioi, että kompensaation vuoksi teollisuuden kilpailukyky ei heikkene polttoaineen hinnan noususta huolimatta.
Liikenteen biopolttoaineiden osuus kaikesta tieliikenteen polttoaineesta nostetaan 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, kun nykyinen tavoite on 23,5 prosenttia. Puuperäisissä polttoaineissa on käytetty tähän asti kaksoislaskentaa. Siten 30 prosentin fyysinen osuus merkitsee 59 prosenttia ja 23,5 prosentin fyysinen osuus 40 prosenttia kaksoislaskennassa.
Työkoneissa käytetyssä kevyessä polttoöljyssä otetaan käyttöön bionesteen 10 prosentin sekoitusvelvoite. Työkoneiden kasvihuonekaasupäästöt ovat pysyneet viime vuosina ennallaan.
Työkoneiden moottorien tyyppihyväksyntä tulee vuodesta 2017 eteenpäin mahdollistamaan biokaasun käytön myös traktorien moottoreissa, mikä osaltaan mahdollistaa päästövähennyksiä.
Lindströmin mukaan linjaukset tuovat kotimaahan runsaasti investointeja ja tuhansia työpaikkoja.
Tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 vähintään 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa.
Ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen (kok.) uskoo, että sähköautot kehittyvät niin nopeasti, että niitä on tuolloin selvästi tavoitetta enemmän Suomessa.
Siihen päästään muun muassa latausverkostoa tukemalla.
Rehn kertoi, että valtion budjetin menot kasvavat 2020 mennessä 160–240 miljoonaa euroa. 2020-luvulla menoja kertyisi 900 miljoonaa euroa. Varsinaiset strategian aiheuttamat yksittäiset toimet ja kustannukset päätetään vuosittain budjetin teon yhteydessä.
Kun Suomi luopuu kivihiilestä 2020-luvun aikana, uusiutuvan energian osuus nousee yli puoleen 2030 mennessä.
MTK:n mukaan strategia tunnistaa Suomen luontaiset vahvuudet.
”Euroopan metsävaltaisimman maan kannattaa käyttää metsien ja peltojen mahdollisuuksia. Hakkuita on mahdollista lisätä kestävästi myös luonnon monimuotoisuuden näkökulmasta, kunhan teemme asiat oikein”, MTK arvioi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
