Työttömät huolestuivat TE-palveluiden käyttökatkosta, mutta viranomaisen mukaan etuudet säilyvät – sen sijaan tekniikkamuutos laajentaa tekoälyn käyttöä työnhaussa
Työttömät saivat tautomaatin laatimia selvityspyyntöjä, koska eivät hoitaneet velvollisuuksiaan tietojärjestelmän käyttökatkoksen aikana.
Palvelun käyttökatkos ei estänyt TE-toimistoa lähettämästä automaattisia selvityspyyntöjä asiakkailleen. Kuva: Carolina HusuTyö- ja elinkeinokeskusten verkkopalveluissa oli 10.-15. lokakuuta eli useamman päivän ajan päivän käyttökatkos. Se sai erään MT:hen soittaneen työttömän huolestumaan ilmoittautumisvelvollisuuden täyttymisestä, sillä työnhakijan pitää ilmoittaa työllisyystoimistaan viranomaisille hänelle määrättynä päivänä.
Kyseinen soittaja ei ilmoittanut omana päivänään 11. lokakuuta ja sai jo kahden päivän päästä selvityspyynnön ja siitä edelleen kahden päivän päästä päivätyn ja lakipykälillä höystetyn muistutuskirjeen. Kirjeessä kerrottiin työnhakijan velvollisuuksien laiminlyönnistä ja varoitettiin työnhaun keskeytymisestä ja työttömyysetuuden menettämisestä.
Kirje oli muodostettu järjestelmässä automaattisesti katkoksen aikana.
Soittajan mukaan TE-palveluiden verkkosivuilla kerrottiin katkoksesta, mutta ei erityisesti rauhoiteltu viestin lukijoita, että asiat hoituvat siitä huolimatta. Lisäksi siellä kehotettiin ottamaan asiakaspalveluun yhteyttä heti käyttökatkon ja todettiin, että käyttökatkon vuoksi hoitamatta jääneet asiat voidaan mahdollisesti korjata jälkikäteen.
”Voidaan mahdollisesti” herätti erityistä kummastusta ja jopa paniikkia, sillä työtön on syytön katkokseen.
”Käyttökatkosta aiheutuneet mahdolliset ongelmat voidaan korjata jälkikäteen enkä ole kuullut, että että lakisääteiset käsittelyajat olisivat vaarantuneet”, sanoo Uudenmaan Keha-keskuksen TE-palveluista ja kotoutumisesta vastaava yksikönjohtaja Jaakko Westerlund.
Kukaan ei siis menetä etuuksiaan siksi, että tietotekniikka oli pois käytöstä.
Westerlundin mukaan järjestelmiä uusitaan, koska ne ovat yli 20 vuotta vanhoja.
”Tämä on ollut tämän vuoden isoin julkishallinnon käyttöönotto ja meidän uudistuksemme isoin palanen. Olemme siirtäneet 1,6 miljoonan nykyisen ja neljän vuoden sisällä asiakkaana olleen tiedot uuteen tietokantaan.”
Vanha ja uusi palvelu toimivat rinnakkain, kunnes vanha poistuu viimeisessä päivityksessä ensi kesän korvalla. Käyttökatkos ovat Westerlundin mukaan välttämättömiä ja ruuhkan purku vie aikansa ja pientä ”hikkaa” voi esiintyä jatkossakin.
Verkkopalveluiden uudistus liittyy paitsi palvelujen modernisointiin myös siihen, että työvoimapalvelut siirtyvät ensi vuoden alussa kunnille ja muille tuleville työllisyysalueille.
”Uusi viranomainen saa hyvän startin, kun järjestelmät ovat moderneja ja uutta teknologiaa tulee myös työnhaun rinnalle. Tekoäly sovittaa työmarkkinatorilla jo nyt hakijan osaamista työpaikkailmoituksiin, ja jatkossa näitä mahdollisuuksia voidaan laajentaa ja auttaa myös viranomaista hoitamaan työnsä parhaalla tavalla.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





