Nyt alkaa maakuntalehtien kato: Alma Media suunnittelee Pohjolan Sanomien muuttamista Lapin Kansaksi
Toiminta on ollut lähes kymmenen vuoden ajan raskaasti tappiollista.
Meri-Lapissa ilmestyisi edelleen kuusipäiväinen sanomalehti Lapin Kansan nimellä. LEHTIKUVA / Martti KainulainenAlma Media suunnittelee kahden Lapin maakunnassa ilmestyvän päivälehtensä, Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien, muuttamista yhdeksi Lapin Kansa -nimiseksi mediabrändiksi. Suunnitelman mukaan Meri-Lapissa ilmestyisi edelleen kuusipäiväinen sanomalehti sekä digitaalinen mediapalvelu Lapin Kansan nimellä.
Lapin Kansan, Uuden Rovaniemen, Pohjolan Sanomien ja Lounais-Lapin koko henkilöstölle on tänään annettu kutsu yhteistoimintaneuvotteluihin. Työnantajan arvion mukaan suunnitelman toteutuessa mahdolliset henkilöstövaikutukset vähentäisivät Lapin lehtien henkilöstön tarvetta enimmillään 17 henkilötyövuodella.
Yhteistoimintaneuvottelut koskevat 91:tä ihmistä.
Pohjolan Sanomien ja Lapin Kansan toiminnot eli toimitus, mainosmyynti ja ilmoitusvalmistus yhdistettiin jo kaksi vuotta sitten. Lehtien sisältö on ollut pääosin yhteistä. Kemi–Tornio-alueella lehti on ilmestynyt Pohjolan Sanomien nimellä Lapin Kansan toisena painoksena. Suunnitelman mukaan painetun lehden toisesta painoksesta ja samalla osittain erilaisesta sisällöstä sekä Pohjolan Sanomien nimen käytöstä myös digitaalisissa kanavissa luovuttaisiin.
"Suomeen syntyy vahva maakuntahallinto. Myös Lapissa sosiaali- ja terveyspalvelut hoidetaan tulevaisuudessa maakunnan tasolla. Ammattikorkeakoulutus ja monet tahot kuten yrittäjäjärjestöt ovat Lapissa menneet jo yhteen. On luontevaa, että suunnittelemme Lappiin nyt yhtä vahvaa, digiajan tuoman murroksen keskellä elinkelpoista ja myös Meri-Lapin asiaa ajavaa maakuntamediaa", sanoo Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien vastaava päätoimittaja Antti Kokkonen tiedotteessa.
Maakuntalehteä kustantavan Alma Regions -liiketoimintayksikön johtaja Kari Juutilainen kertoo, että Kemi–Tornio-alueen tilaaja- ja ilmoitusmäärä eivät riitä kuusipäiväisen itsenäisen sanomalehtibrändin kannattavuudelle.
"Olemme yrittäneet saada Pohjolan Sanomien liiketoimintaa kannattavaksi ilmestymispäivien muutoksilla ja lehtien toimintojen yhdistämisellä. Tästä huolimatta toiminta on ollut lähes kymmenen vuoden ajan raskaasti tappiollista. Nyt suunnitellulla ratkaisulla pyritään rakentamaan yhden vahvan maakuntamedian tulevaisuus sekä painettuna että vahvasti kehittyvänä digitaalisena mediapalveluna", Juutilainen sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
