Suomi aikoo vahvistaa jäämurtajalaivastoaan
Jäänmurtajayhtiö Arctia Shippingillä on valmiudet investoida kahteen uuteen jäänmurtajaan. Toimitusjohtaja Tero Vauraste kertoo, että yhtiön kassatilanne on hyvä.
Varat riittävät kahden uuden jäämurtajan käsirahaksi, hän viitoitti viime perjantaina järjestetyssä toimittajatilaisuudessa.
”Uskomme, että lähivuosina tarvitaan lukuisia uusia jäänmurtajia”, hän kuvaa markkinatilannetta.
Yhtiön jäänmurtovalmius paranee ensi talvena. Se tilasi joulukuussa 2012 uuden satamajäänmurtajan. Noin 13 miljoonaa euroa maksava murtaja toimii tulevaisuudessa Kemi-Tornion satama-alueilla.
Aluksen runkoa rakennetaan parhaillaan Latviassa. Vesillelaskun jälkeen se hinataan Uudenkaupungin telakalle, jossa se viimeistellään purjehduskuntoon kevään aikana.
Suomen merialueilla riittää jatkossakin töitä. Arctia ennakoi, että huolimatta talven pituudesta tai kylmyydestä, murtajia tarvitaan.
Leutokin talvi työllistää murtajia etenkin Perämeren pohjukassa, kun lounatuuli pakkaa sohjoa ja jäätä rannikon satamiin, jääasiantuntija Jouni Vainio Ilmatieteenlaitokselta perustelee.
Myös uudet EU:n ympäristömääräykset vaikuttavat jäänmurtajien työtilanteeseen. Merialueilla liikkuvien laivojen täytyy vähentää konetehoja, jotta niiden päästöt pysyisivät sallituissa rajoissa.
Talvella entistä hitaammin kulkeva alus tarvitsee siten enemmän avustavaa murtajaa.
Myös Suomen ulkomaankauppa ja kaivosteollisuuden näkymät vaikuttavat kysyntään. Jos vienti vetää, laivoja liikkuu entistä vilkkaammin merialueilla sekä kesällä että talvella.
Vauraste arvioi, että jäänmurtopalvelujen kysyntä Suomessa ja maailmalla jatkuu.
Tulevaisuudessa jäänmurtajia tarvitaan Yhdysvaloissa, Alaskan öljynporauskohteilla.
Myös Koillisväylällä, Venäjän pohjoisimmilla merialueilla, työt lisääntyvät sitä mukaa kun liikenne väylällä vilkastuu.
Arctian jäämurtajat ovat talvet Suomessa ja kesätyöt ulkomailla.
Yhtiön polaarimurtajat Fennica ja Nordica ovat toimineet kaksi kesäkautta Tsuksien ja Bofortin merillä alkamassa.
Murtajayhtiön liikevaihdosta kansainvälisillä töillä on jo merkittävä osuus. Arctian noin 65–70 miljoonan euron liikevaihdosta puolet kertyy Suomen ulkopuolelta.
Toinen puolisko kertyy varustamoiden maksamista palvelumaksuista.
Yhtiö ei käytä tällä hetkellä yhtään veronmaksajien varoja, Vauraste kumoaa yleisen luulon.
Kansainvälisten jäänmurtomarkkinoiden riskejä on Vaurasteen mielestä paisuteltu.
Suomalaisilla jäänmurtajilla on riski joutua arktisilla alueilla korvausvastuuseen, jos jollain öljynporauslautalla tapahtuu onnettomuus, kuuluu väite.
Vauraste mainitsee, että esimerkiksi Meksikonlahdella alihankkijana toiminut varustamo oli myös mukana öljybisneksessä, ja siksi se joutui myös korvausvastuuseen.
Yhdysvaltojen öljyvahinkoalain mukaan öljynporausalueella vahingosta vastuuseen joutuu aina toimintaa harjoittava yhtiö.
Siksi Arctialla ei ole riskiä joutua korvausvastuuseen onnettomuustilanteessa, Vauraste perustelee.
”Lisäksi meillä on myös kattava vakuutuskatto käytössä”, hän kertoo.
Kuluvana talvena Suomen merialueiden jääpeite vahvistuu koko ajan.
Jäänmurtokausi alkoi poikkeuksellisen myöhään.
Laivaston vanhin alus, Voima lähti viime perjantaina avustamaan Kotkan ja Haminan seudulle.
Kontio ja Otso avustavat parhaillaan Perämeren liikennettä.
Sisu ja Urho ovat edelleen myös käyttökunnossa, mutta ne ovat edelleen Katajanokan satamassa. Niihin on investoitu viime vuosina miljoonia euroa.
Vaurasteen mukaan vanhimpien alusten käyttöikä umpeutuu 2020-luvulla.
JANNE IMPIÖ
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
