Viljelijöiden myönteisyys osuustoimintaan kasvanut, mutta tyytyväisyys osuuskauppoihin laskenut
Viljelijät kokevat osuuskunnat tärkeiksi, ja peräti 95 prosenttia on jäsenenä jossain osuustoiminnallisessa yrityksessä.
Viljelijöitä kiinnostaa liittyä muun muassa infraosuuskuntiin, kuten valokaapeliin. Kuva: Mikko MakkonenOsuustoimintamyönteisyys maanviljelijöiden joukossa on kasvanut kymmenen vuoden takaisesta 60 prosentista 74 prosenttiin,ilmenee Osuustoimintakeskus Pellervon Kantar TNS Agrilla teettämästä tutkimuksesta.
Tyytyväisimpiä viljelijät ovat osuusmeijereihin ja POP Pankkeihin. Tyytyväisyys osuuskauppoihin on laskenut.
Osuuskaupan ja keskinäisen vakuutusyhtiön jäsenyyttä/asiakkuutta 50–60 prosenttia viljelijöistä pitää tärkeänä ja 40–50 prosenttia ei niin tärkeänä.
Myönteisimmin osuustoimintaan suhtaudutaan maitotiloilla ja yli 55-vuotiaiden keskuudessa. Myönteisyys on kasvanut eniten vanhempien viljelijöiden ja lihantuottajien keskuudessa.
Myönteisyyden kasvusta huolimatta viljelijät ovat muuta väestöä useammin sitä mieltä, etteivät osuustoiminnallinen yritysmuoto tai sen taustalla olevat periaatteet eroa muuta yritystoiminnasta. Vain joka neljännen viljelijän mielestä eroa löytyy.
Nuorimmat viljelijät mainitsevat osuustoiminnan eroina muuhun yritystoimintaan verrattuna etenkin sitoutumiseen ja voitonjakoon liittyviä myönteisiä asioita.
Mitä aktiivisempi osuuskunnan jäsen on, sitä enemmän hän kokee osuustoiminnan eroavan muusta yritystoiminnasta.
Viljelijöiden mielestä osuustoiminnallisiin yrityksiin sopivat parhaiten sanat 'suomalainen omistus', 'paikallisuus' ja 'yhteistoiminta', kun taas osakeyhtiöitä heidän mielestään määrittäviä sanoja ovat 'voiton maksimointi', 'kansainvälisyys' ja 'hyvät sijoitusmahdollisuudet'.
Useimmiten viljelijät ovat jäseninä LähiTapiolassa, osuuskaupassa, OP Ryhmän osuuspankissa tai Metsäliitto Osuuskunnassa.
Vain yksi prosentti viljelijöistä ei ole minkään osuustoimintayrityksen jäsenenä eikä myöskään harkitse liittymistä.
Tuottajaosuuskunnan jäsenyyttä, varsinkin osuusmeijereiden ja lihaosuuskuntien, viljelijät pitävät hyvin tärkeänä. Heidän mielestään on hyvin tärkeätä, että osuuskunnilla on velvoite markkinoida kaikkien jäsentensä tuotteet ja ottaa tuotteet vastaan myös vaikeissa markkinatilanteissa.
Lue myös: Osuustoiminnan suosio kasvaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
