Sitran selvitys ei suosittele päästökaupan laajentamista tieliikenteeseen ja talojen lämmittämiseen – Mitä Suomi tekee päästöoikeuksille hiilivoimaloiden sulkeutuessa?
Nykyisellään EU:n päästökauppa on tehoton. Ilmaisia päästöoikeuksia jaetaan liikaa.
Selvityksen mukaan päästökaupan laajentaminen tieliikenteeseen olisi tehotonta ja lisäisi byrokratiaa. Kuva: Patrik PelkonenRiittävän tehokas ilmastopolitiikka edellyttää EU:n päästökaupan sääntöjen pikaista tiukentamista. Sitra teetti asiasta selvityksen saksalaisella Öko-instituutilla.
EU:n uusi päästövähennystavoite vaatii vähentämään päästökaupan piiriin kuuluvia päästöjä yli 60 prosentilla vuoden 2005 tasosta.
Keinoja päästökaupan uudistamiseksi ovat muun muassa minimihinnan asettaminen päästöoikeuksille, päästöoikeuksien määrän leikkaaminen vähentämällä ilmaisjakoa ja ylitarjontaa sekä päästökaupan laajentaminen.
"Päästökaton kiristäminen on kaikkein keskeisin toimenpide, jolla varmistetaan, että päästökauppa on linjassa uusien, tiukempien ilmastotavoitteiden kanssa", Sitran Ilmastoratkaisut-yksikön johtava asiantuntija Outi Haanperä sanoo.
Sen sijaan päästökaupan laajentamista uusille sektoreille, kuten tieliikenteeseen ja kiinteistökohtaiseen lämmitykseen, raportti ei suosittele. Keino olisi verrattain tehoton ja lisäisi raportoinnista aiheutuvaa byrokratiaa huomattavasti.
Selvityksen mukaan edelläkävijämaiden ryhmien, kuten Pohjoismaiden, pitäisi näyttää esimerkkiä järjestelmän vahvistamisesta määräämällä päästöoikeudelle minimihinta. Nykyistä hintaa, 25 euroa per oikeus, pidetään liian matalana.
Haanperän mukaan edelläkävijämaiden tulisi myös mitätöidä vapaaehtoisesti huutokaupattavia päästöoikeuksia ylitarjonnan estämiseksi. Ylitarjontaa syntyy muun muassa hiilivoiman alasajon seurauksena.
Suomessa Martinlaakson kivihiilivoimala suljetaan ensi vuonna. Haanperä toivoo, että samalla päästöoikeuksia mitätöidään.
Tällä hetkellä päästöoikeuksista liki 60 prosenttia jaetaan huutokauppaamalla ja loput ilmaiseksi lähinnä raskaalle teollisuudelle.
Päästökaupan voidaan katsoa tehonneen, sillä vuodesta 2005 siinä mukana olevien toimijoiden päästöt ovat laskeneet liki 30 prosentilla. Toki vähentymiseen vaikuttavat myös energiatehokkuus ja uusiutuvan energian tavoitteet.
Haanperä arvioi, että EU-päättäjillä riittää tahtoa päästökaupan uudistamiseen, kun EU:n päästötavoitteitakin kiristetään.
Päästökaupan lisäksi kiristyksiä tarvitaan taakanjako- ja maankäyttösektorilla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
