Älykkäät liikennevalot sujuvoittavat Varsinais-Suomen ja Satakunnan liikennettä jo tammikuun lopussa – vikatilanteet nopeasti kuntoon, busseille ja hälytysajoneuvoille vihreät aallot
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic tuo risteyksiin uutta teknologiaa, jolla data siirtyy ohjaukseen ja viranomaisille liikennevaloista reaaliaikaisesti.
Fintraffic yhteistyökumppaneineen tuo Varsinais-Suomen ja Satakunnan kuntien ja kaupunkien valo-ohjattuihin risteyksiin paremman tilannekuvan. Uusi teknologia ja vihreät aallot jouduttavat joukkoliikenteen kulkua. Kuva Turun kaupunkiliikenteestä. Kuva: Sanne KatainenVarsinais-Suomessa ja Satakunnassa otetaan käyttöön tammikuun lopusta uusi liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmä. Autoilijoille uudistus näkyy liikennevalojen vikatilanteiden nopeampana korjaantumisena ja joukkoliikenteen käyttäjille liikennevaloetuuksien myötä täsmällisempänä bussiliikenteenä.
Uusi teknologia ja liikennevalojen vihreät aallot sujuvoittavat vikatilateiden korjauksia ja mahdollistavat vihreät aallot hälytysajoneuvoille ja joukkoliikenteelle.
Liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin mukaan järjestelmässä hyödynnetään ensimmäistä kertaa Suomessa tiedonsiirtoteknologiaa, joka tarjoaa liikennevaloista saatua dataa eri liikenteen toimijoille avoimien rajapintojen kautta.
Fintraffic Tie Oy:n lisäksi järjestelmän tilaajana ovat Huittisten kaupunki, Kaarinan kaupunki, Liedon kunta, Loimaan kaupunki, Kankaanpään kaupunki, Paimion kaupunki, Raision kaupunki, Salon kaupunki ja Uudenkaupungin kaupunki.
Uuden järjestelmän toimittajaksi valittiin avoimen kilpailutuksen kautta Dynniq Finland Oy.
"Uusitut tietoliikenneyhteydet tuovat mukanaan mahdollisuuksia hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen kehittämiseen. Järjestelmään saadaan liitettyä valtakunnallisesti vauhdilla laajentuva HALI eli hälytysajoneuvojen automaattinen liikennevalojen etuusjärjestelmä, joka ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi, kun hälytysajossa oleva ajoneuvo lähestyy valo-ohjattua risteystä", kertoo Fintrafficin projektipäällikkö Olli Rossi.
Turussa joukkoliikenne-etuudet parantavat kaupungin bussien, "keltaisten vaarojen", FÖLI-joukkoliikenteen joustavamman kulun ja liikennöinnin.
Hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen liikennevaloetuudet voidaan helposti ottaa käyttöön ilman erillisiä taustajärjestelmien päivityksiä tai laiteinvestointeja. Tämä madaltaa samalla muun muassa liikennevaloetuuksien käyttöönottokustannuksia.
"Aiemmin osa vikatilanteista on saatu tietoon tienkäyttäjien ilmoitusten perusteella, mutta uudistuksen myötä tieto saadaan etäohjauksen avulla suoraan myös niistä liikennevaloista, jotka eivät aiemmin ole olleet etäohjauksen piirissä. Etäyhteyksien avulla pystymme valvomaan reaaliaikaisemmin, että kaikki liikennevalot toimivat oikein ja laatuvaatimusten mukaisesti", avaa Rossi uutta teknologiaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
