Nykytekniikka valjastettiin maatalousoppimisen rengiksi
Älypuhelin kulki Marjo Valtosen (vas.) ja Sanna Ojalan mukana halki maatalousopiskelijoiden harjoittelujakson. Ojala kertoo kuvanneensa harjoitteluaikanaan käytännössä kaikki työvaiheet. Timo Aalto Kuva: Viestilehtien arkistoILMAJOKI (MT)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun maatalousopiskelijat ovat testanneet uutta, osittain mobiilia oppimisympäristöä maatilaharjoittelun yhteydessä kuudella maatilalla Etelä-Pohjanmaalla. 30 opintopisteen laajuinen harjoittelu on osa maatalousopintoja.
”Kokeilu on saanut paljon kiitosta opiskelijoiltamme ja pilottitiloilta. Virtuaalitilojen kehittämishankkeessa pyrittiin alun alkaen siihen, että oppiminen harjoittelutiloilla sujuisi entistä paremmin”, hankkeen projektipäällikkö Ari Sivula toteaa.
Seinäjoen ammattikorkeakoulun elintarvike- ja maatalouden yksikkö käynnisti virtuaalitilojen kehittämishankkeen kaksi vuotta sitten.
Hanketta ovat rahoittaneet Etelä-Pohjanmaan liitto sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Opiskelijoiden maatilaharjoittelun raporttien tekemistä haluttiin viedä reaaliaikaisempaan suuntaan.
Opiskelijat saivat käyttöönsä älypuhelimet, joiden avulla maatilaharjoittelun jokainen vaihe pystyttiin erikseen dokumentoimaan.
”Älypuhelimien hyödyntäminen oppimisessa oli kätevää”, toteaa maatalouslinjan opiskelija Marjo Valtonen.
”Harjoittelutilani isäntä oli sellainen kävelevä tietotoimisto, jolta tuli koko ajan painavaa asiaa. Jos olisin vasta päivän päätteeksi kirjoittanut ylös näitä asioita, olisi puolet unohtunut.”
Maatalousopiskelijat rakensivat harjoitteluraporttejaan ja oppimispäiväkirjaansa siten, että tiedot lähetettiin älypuhelimista ammattikorkeakoulun virtuaaliseen oppimisympäristöön.
”Kun opiskelija täydentää päiväkirjaansa, se on samalla kommunikointia opiskelijan ja opettajien välillä”, arvioi projektipäällikkö Sivula.
Ammattikorkeakoulun lehtorin, harjoitteluvalvoja Eliisa Kallion mukaan mobiilisuuden hyödyntäminen maatalouspuolen käytännön oppimisessa oli kokeiluna onnistunut.
”Harjoitteluprojektista voidaan rakentaa virtuaalinen ja kuvallinen kokonaisuus. Kuvaaminen ja kuvien liittäminen harjoitteluraporttien yhteyteen on hyvä lisä kokonaisuudessa”, Kallio katsoo.
Opiskelijat voivat kuvata kasveja, työkoneita sekä eläimiä ja liittää kuvat harjoitteluraportin ja oppimispäiväkirjan yhteyteen.
”Ennen maatalousopintoja en ollut ollut tekemisissä varsinaisten maataloustöiden kanssa, vaikka itsellä onkin taustaa hevospuolella”, kertoo Sanna Ojala.
”Kuvasin harjoitteluaikanani käytännössä kaikki työvaiheet. Tämä auttoi oppimisessa ja asioiden sisäistämisessä paljon.”
Kuudella pohjalaistilalla pilotoitu kehittämishanke laajenee 60 maatilalle Suomessa ja ulkomailla. Suomen lisäksi liikkuvaa virtuaalioppimista testataan jatkossa Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa, Norjassa, Saksassa, Ruotsissa ja Virossa.
”Pian myös maatilan isännät ja emännät pystyvät kirjautumaan samaan järjestelmään opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Siten pystytään paremmin seuraamaan, miten raportti täydentyy. Lisäksi maatiloilla saadaan parempi kokonaiskuva oppimistilanteesta”, Ari Sivula valottaa.
”Mobiilisuus ylipäätään on läpileikkaava trendi nykypäivänä. Siihen satsataan paljon. On hyvä, että se näkyy ja sitä hyödynnetään myös maatalouspuolella.”
JUKKA KOIVULA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
