Ahtaajien lakkoa kierretään nyt tavalla, jossa rekan irtokärryjä ei tarvitse käsitellä satamissa – näin porsaanreikä toimii käytännössä
Kuljetusyrittäjä tekee nyt pitkää päivää, koska tavara ei siirry rautateillä lakon vuoksi. Vientisatamat ovat periaatteessa pois pelistä, mutta silti tavaraa liikkuu.
Metsäteollisuudelle lakon vaikutusten arvioidaan olevan massiivisia, sillä käytännössä lakko sulkee käytännössä vientisatamat ja lopettaa rautateiden tavarakuljetukset kahdeksi viikoksi. Kuva: Markku VuorikariSatamien tavaraliikenne ja junilla kulkeva rahti seisahtui tänään kahdeksi viikoksi, eli vasta 24. maaliskuuta tilanteen pitäisi normalisoitua. Kuljetusyrittäjälle se tarkoittaa kiirettä, kun tavara liikkuu entistä enemmän maanteillä.
Erik Naarajärvi Jämsästä kuljettaa polttoöljyä Etelä- ja Keski-Suomessa. Hän lähti maanantaiaamuna liikenteeseen ja aikoo palata kotiin torstaina. Ajoa hän tekee niin paljon kuin ”piirturi” antaa myöten.
Hänellä on ajossa kolme autoa ja itsensä lisäksi viisi kuskia, mutta yrityksen kapasiteettia ei voi hetkellisesti nostaa.
”Yhden lajin häiriötilannehan tämä on. Lisääntynyttä prosenttiosuutta omalle työlle en osaa sanoa, hyvä kun seuraavan päivän tiedän. Meillä on se olemassa oleva massa, jolla hommaa tehdään.”
Hän lisää, että lakon kestoakaan ei voi tietää, mutta toki suman purkaminen kestää sen loppumisen jälkeen aikansa.
Ratkaisevaa on, miten lasti kulkee laivassa.
Aiemmin laivoilla tuli paljon ”irtoperävaunuliikennettä”, eli tavara oli lastattu perävaunuihin, jotka vetoautot kävivät hakemassa. Nyt se ei ole mahdollista, koska irtokärryjä ei käsitellä. Konttilaivojen purkaminen on pysähtynyt ahtaajien lakon takia.
Tämän vuoksi osa on siirtynyt hakemaan irtokärryjä jo ulkomaan satamista. Tällöin he voivat ajavat lastin laivaan ja siitä suoraan eteenpäin kohteeseen.
Toisin sanoen ratkaisevaa on se, millaisella laivalla ja tavalla tavaralähetys kulkee. Liikenne on jatkunut entisellään aluksilla, joissa kontti on rekan kyydissä. Kuski ajaa auton itse laivaan ja sieltä pois.
Tämä mahdollistaa myös elintarvikekuljetusten jatkumisen lakosta huolimatta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




