Kimpassa yhdistää muotoilua ja nykytaidetta
Marimekko yhdistyy monella tavalla perjantaina suurelle yleisölle avautuvan Kimpassa-näyttelyn teoksiin ja tekijöihin mutta myös teoksissa käytettyihin materiaaleihin ja työskentelymenetelmiin.
Kimpassa Kimpassa / Together kuva / Photo: Kansallisgalleria / Petri Virtanen Finnish National Gallery / Petri Virtanen Kuva: KANSALLISGALLERIA/PETRI VIRTANMarimekon ja nykytaiteen museo Kiasman yhdessä toteuttama Kimpassa-näyttely rikkoo taiteen ja muotoilun rajoja. 16 taiteilijaa ja suunnittelijaa on joko yhdessä tai yksin luonut yhteensä 13 teosta, jotka täyttävät väreillä ja muodoilla Kiasman kakkoskerroksen.
Näyttelyyn johdattelee kutsuvasti jo Kiasman ulkopuolella Maija Louekarin Kimpassa-teos. Teokseen on kuvattu Louekarin tunnistettavalla piirrostyylillä näyttelyssä mukana olevat taiteilijat.
Rakennuksessa sisällä näyttelyyn johdattelee Anu Tuomisen nelikymmenmetrinen monivärinen pyykkipoikarivistö. Sen näyttelyn kiertänyt kohtaa uudelleen näyttelyn päätepisteessä, Tuomisen vihreän Piha-teoksen luona.
Näyttelyn taiteilijat ovat päässeet hehkuttamaan muodoilla ja väreillä. Teoksissa on monikerroksisia viittauksia Marimekon tuotannon eri puoliin taiteen keinoin analysoituna.
Siinä missä Tiina Mielosen kuulaat maalaukset nostavat esiin näyttelyn tekijöille tärkeitä kuvia Jenni Hiltunen ja Tuula Pöyhönen ovat suoraan hyödyntäneet kangastuotannossa syntyvää jäte- ja ylijäämämateriaalia. Aamu Song ja Johan Olin kuljettivat mari-kankaita eri puolille maailmaa, jossa niistä syntyi eri traditioiden mukaisia ”Maailman mekkoja”.
Näyttelyssä on maalauksia, valokuvia, veistoksia, tilateoksia ja keramiikkaa. Näyttely on omalla laillaan Marimekon ”näköinen”. Tärkeätä on kuitenkin katsoa, mitä taiteilijat ovat nähneet, kun he ovat lähestyneet yrityksen tuotantoa, ja olemustakin, eri näkökulmista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

