MTK:n ruokapomo laittoi Hesburgerin boikottiin
MTK:n ruoka-asiamies kertoo laittavansa Hesburgerin boikottiin. Markkinoinnin professori Pirjo Laaksonen kannustaa yrityksiä rehellisyyteen.
Hesburger mainosti suomalaista naudanlihaa pyöreällä merkillä ainakin vielä vuonna 2012. Nyt hyvin samankaltainen merkki mainostaa pelkää naudanlihaa. Kuva: Ville-Petteri MäättäPikaruokaketju Hesburger on muokannut kaikessa hiljaisuudessa aiemmin kotimaisuutta korostaneen mainoslogon toisen sisältöiseksi. Yhtiö kiistää, että samanlainen, sinivalkoinen logo johtaisi kuluttajia harhaan.
Yhtiön mainostemppu on herättänyt keskustelua muun muassa MT:n Facebook- sivuilla.
"Kun otimme kotimaisen naudanlihan rinnalle käyttöön tanskalaista naudanlihaa, poistimme markkinointimateriaaleistamme viittaukset naudanlihan kotimaisuuteen – kyseisen merkin kohdalla niitä olivat Suomen lippu ja sana kotimaista", sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.
Hän ei tuo esiin, miksi merkki ylipäänsä jätettiin markkinointiin. Toimitusjohtaja Kari Salmela ei kommentoi yhtiönsä sinivalkoista markkinointia MT:lle.
Markkinoinnin professori Pirjo Laaksonen Vaasan yliopistosta painottaa, että yrityksen kannattaisi olla markkinoinnissa avoin ja rehellinen.
"Kun tällainen paljastuu, monille se on syy torjua koko yritys. Tänä päivänä tällainen tieto leviää erityisesti sosiaalisessa mediassa. Sitten kuluttajat voivat alkaa boikotoida."
MTK:n ruoka-asiamies Anni-Mari Syväniemi on yksi kuluttajista, joka kokee Hesburgerin pettäneen hänet.
"Minä kuluttajana olin sitoutunut Hesburgeriin juuri kotimaisen lihan käytön takia. Asia on selvä: osaltani kyseessä oleva firma menee boikottiin."
"Väkisinkin tulee mieleen, että onko joku kyennyt tekemään näin fiksun markkinointikampanjan pitkällä aikavälillä, tietoisesti. Hesburger on brändännyt mielestäni ketjua kotimaisuuden korostajana. Kärjistäen koen tulleeni nyt huijatuksi."
Myös MT:n keskustelupalstalla Facebookissa on noussut esiin, että monet aikovat boikotoida Hesburgeria harhaanjohtavaksi koetun mainostamisen vuoksi.
Kuluttajaliitto otti asiaan kantaa twitterissä: "Hesburger johtaa kuluttajia rumalla tavalla harhaan. Kotimaisuuden markkinoinnilla ei pidä yrittää jymäyttää."
Otsikkoa muutettu kello 11.05
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

