
Tuore tutkimus paljastaa: nuorten yrittäjyys tuo kunnille monia positiivisia vaikutuksia – ”Täydentää merkittävällä tavalla palveluverkkoa”
4H-harrastus tukee nuoren aktiivista vapaa-aikaa ja mahdollistaa omaehtoisen ja omaan sisäiseen motivaatioon pohjautuvan yrittäjyyden.
Valtaosa 4H-yrittäjistä on 15–17-vuotiaita ja eniten yrityksiä toimii Keski-Suomen, Pirkanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Uudenmaan maakunnissa. Kuva: Saara LaviTuoreen LUT-yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan nuorten vapaa-ajan yrittäjyys parantaa heidän yrittäjyysvalmiuksiaan ja 4H-yrittäjät kasvattavat kuntien elinvoimaa.
“Paitsi että yrittäjyys luo aktiivisuutta kuntaan, nuoret täydentävät merkittävällä tavalla kuntien palveluverkkoa”, LUT:in tutkija Anu Raappana kommentoi tuloksia Suomen 4H-liiton tiedotteessa.
Tutkimuksessa on käytetty laadullisena aineistona 135 4H-yrittäjän liiketoimintasuunnitelmia, toimintakertomuksia ja talousraportteja vuosilta 2021–22. Määrällisenä aineistona tutkittiin dataa, josta selvisi 4H-yrittäjien ikäjakauma, toimialat, yritysten määrä sekä liikevaihto maakunnittain ja yrittäjien sukupuolijakauma. Mukana määrällisessä aineistossa oli 3 708 4H-yrittäjää, jotka olivat iältään 13–28 -vuotiaita.
Suosituimmat työalat 4H-yrityksille ovat muun muassa piha ja puutarha, kädentaidot, kokkaus ja leivonta, myynti ja asiakaspalvelu sekä siivous ja kodinhoito. Kuva: Sanne KatainenMäärällisestä analyysistä selvisi, että valtaosa 4H-yrittäjistä on 15–17-vuotiaita ja eniten yrityksiä toimii Keski-Suomen, Pirkanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Uudenmaan maakunnissa. 4H-yrittäjistä 55 prosenttia on tyttöjä. Huomionarvoista on se, että 4H-yrittäjyyden sukupuolijakama poikkeaa aikuisista yrittäjistä, joista valtaosa on miehiä. Suosituimmat työalat 4H-yrityksille ovat muun muassa piha ja puutarha, kädentaidot, kokkaus ja leivonta, myynti ja asiakaspalvelu sekä siivous ja kodinhoito.
Yrittäjyysvalmiuksiin keskittyvän analyysin alustavat tulokset osoittavat, että harrastukset parantavat yrittäjyyspotentiaalin kehittymistä. 4H-yrittäjänä toimivien nuorten minäpystyvyyden kokemus on korkea, taloustaidot vahvat ja kyky kaupallistaa idea on vahva.
Tutkimusanalyysistä selviää lisäksi, että 4H-harrastus tukee nuoren aktiivista vapaa-aikaa ja mahdollistaa omaehtoisen ja omaan sisäiseen motivaatioon pohjautuvan yrittäjyyden.
“Juuri omaehtoisuuden ansioista nuori on motivoitunut ratkaisemaan eteen tulevia tilanteita ja oppimaan niistä. Kokeileminen ja onnistuminen kehittävät yrittäjyyspotentiaalia, uskoa omaan osaamiseen ja positiivista asennetta yrittäjyyteen”, Raappana tiivistää.
“Tarvitsemme kaikki keinot madaltaaksemme nuorten mahdollisuuksia tutustua työelämään ja yrittäjyyteen. Jotta työvoimaa ja hyvinvointia riittää, meillä ei ole varaa menettää yhtään nuorta”, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina kommentoi. Kuva: Suomen Kuntaliitto ryKunta on 185 paikallisen 4H-yhdistyksen tärkein kumppani. Osana LUT:in tutkimushanketta toteutettiin syksyllä 2023 kuntajohtajille suunnattu kysely, johon vastasi 88 henkilöä erikokoisista kunnista ympäri Suomea.
Vastaajista 57 prosenttia nosti paikalliset työpaikat ja yrittäjyyden esiin tärkeänä pitovoimatekijänä ja 65 prosenttia puolestaan piti niitä myös vetovoimatekijänä.
Kunnissa nähtiin hyviä mahdollisuuksia siihen, että 4H-yrittäjyys ja sen seurauksena nuorten yrittäjyys lisääntyy, nuorten työllisyys paranee, oman kotikunnan palvelut sekä veto- ja pitovoima asuinpaikkana vahvistuvat.
“Tarvitsemme kaikki keinot madaltaaksemme nuorten mahdollisuuksia tutustua työelämään ja yrittäjyyteen. Jotta työvoimaa ja hyvinvointia riittää, meillä ei ole varaa menettää yhtään nuorta”, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina kommentoi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



