Kuusamon Juusto näkee valoa tunnelin päässä
Kuusamon Juuston toimitusjohtajan Jouko Juntusen mukaan yhtiö pyrkii nyt vakauttamaan rahoitusasemansa. Ensi vuodesta lähtien liikevaihdon pitäisi kasvaa jo reilusti erikoistuotteiden ja viennin avulla. Pekka Fali Kuva: Viestilehtien arkistoKUUSAMO (MT)
Viime vuosi oli Kuusamon Juustolle vaikea. Yhtiö eli kriittisiä aikoja, kun kassavirta ei meinannut riittää meijerin pyörittämiseen.
”Se oli vuoden verran kestävä finanssialan korkeakoulu”, toimitusjohtaja Jouko Juntunen kuvailee.
Kuusamon Juusto tarvitsee 8–9 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Juntusen mukaan siitä on nyt kasassa noin puolet. Rahoittavia tahoja hän ei kerro.
”Toivottavasti kesään mennessä koko summa on kasassa. Sen jälkeen tiedotamme asiasta lisää.”
Yhtiö kuitenkin uskoo, että se pääsee jaloilleen ja kannattavuus paranee.
Kuusamon Juuston tarina itsenäisenä yhtiönä alkoi vuonna 2012, kun Kuusamon Osuusmeijerin perhetilat lunastivat lähes 50 vuotta toimineen juustomeijerin itselleen.
Kuusamon Juusto osti juuri entisen pääomistajan Arlan 19,99 prosentin osuuden itselleen.
Juntusen mukaan Arla ei panostanut riittävästi kuusamolaisten juustojen myyntiin.
”Halusimme, että Koillismaalla tuotettu maito jalostetaan täällä. Yhteen juustokiloon menee kymmenen litraa maitoa. Ei ole järkevää kuljettaa maitoa kauas nesteenä.”
Arlasta irtautuminen tarkoitti kuitenkin oman myynnin, markkinoinnin ja taloushallinnon käynnistämistä puhtaalta pöydältä.
Oman haasteensa tuo juuston pitkät kypsymisajat.
Varastossa on kiinni 8–9 miljoonaa euroa. Emmental-juusto kypsyy varastossa jopa 1,5 vuotta, Juntunen toteaa.
Juntunen myöntää, että Kuusamon Juuston toiminta käynnistyi alunperin liian pienellä pääomalla.
Se kuitenkin onnistui saamaan kaikki keskusliikkeet asiakkaiksi ja pääsemään omilla tuotteillaan markkinoille.
Nyt yhtiö pyrkii vakauttamaan rahoitusasemaansa valmistamalla tietyn määrän kaupan oman merkin tuotteita eli niin sanottuja private label -tuotteita. Joka juustokilosta jää yli heraa, josta tehdään proteiini- ja laktoosijauhevalmisteita.
”Perusvolyymi tehdään kauppojen omilla tuotemerkeillä ja kannattavuutta omilla brändituotteilla sekä erikoisjauheilla”, Juntunen linjaa.
Kuusamon Juusto uskoo menestyvänsä jatkossa omilla juustomerkeillään ja myönteisellä mielikuvalla, joka ammentaa voimansa Kuusamon pohjoisesta ja puhtaasta luonnosta.
Viime vuonna yhtiö ei laittanut euroakaan markkinointiin. Siitä huolimatta se nousi Markkinointi ja Mainonta -lehden listauksessa 200 tunnetuimman brändin joukkoon Suomessa.
Kuusamon Juustolla on nyt 2–3 prosentin markkinaosuus kotimaassa myydyistä juustoista.
Sen tavoite on nostaa osuuttaan 5–6 prosenttiin.
Viime vuonna yhtiö vei tuotteittaan Venäjälle ennen kuin tuontikielto astui voimaan.
Myös vienti Israeliin pysähtyi, sillä yhtiö ei ole pystynyt vastaamaan kotimaankaan kysyntään rahoitusvaikeuksien vuoksi.
SUVI NIEMI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
