Susanna Koski: Viennin tukitoimet on tuotava lähelle tuottajia
Kansanedustajan mielestä malli, jossa valtio johtaa koko elintarvikesektoria viennissä kuin päiväkotiryhmää, ei sovi kaikille.
Kokoomuksen Susanna Koski uskoo konkreettisten tukimuotojen kannustavan myös pientuottajia kansainvälistymään. Kuva: Sanne KatainenSeinäjoen Food Business Summitissa vieraillut kansanedustaja Susanna Koski (kok.) toivoo muutoksia kotimaisen elintarvikealan vienninedistämistoimiin.
”Jotenkin tuntuu, että suhteessa siihen, kuinka pitkään elintarvikeviennin eteen on ponnisteltu, ne päänavaukset ovat olleet todella pieniä verrattuna siihen, mitä yritykset ovat omalla työllään saaneet ja voisivat saada aikaan”, hän huomauttaa.
Tukimuodot tulisi Kosken mukaan tuoda lähemmäs yrityksiä, jolloin puhuttaisiin konkreettisista toimista, kuten kontaktien luomisesta, markkinatutkimuksista tai tulkkauspalveluista.
”Ei pelkästään näin, että koko elintarvikesektori lähtee tekemään vientiä kuin päiväkotiryhmä, valtio etunenässä.”
Matalan kynnyksen vientikonseptien kehittäminen on Kosken mukaan yhtä tärkeää kuin suuren skaalan vientihankkeiden toteutus.
”Monella ydinosaaminen kiteytyy tuotantoon ja lopputuotteeseen, mutta markkinointi ja vienti vaatisivat ulkopuolista sekä täysin erilaista osaamista.”
Tarkoituksena on, että tuomalla muilta vientisektoreilta tuttuja, ketteriä tukimuotoja myös elintarvikealalle, voisi suhtautuminen kansainvälistymiseen muuttua.
”Yrityksillä madaltuisi kynnys hakea kasvua ulkomailla sen sijaan, että pyritään pääsemään vaikka S-ryhmän kaupan hyllylle”, Koski miettii.
Sukupolvenvaihdosten myötä tiloilta voitaisiin ponnistaa vaikka suoraan ulkomaille.
”Aktiivisena olevasta sukupolvesta ei monikaan ajattele näin, mutta nuorella sukupolvella voisi olla enemmän sellaista management-ajattelua ja toisenlaisia tavoitteita kuin vastuuntunto sukutilan ylläpidosta.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
