Lihakeitto lämpenee ateria-automaatissa
”Nälkä opettaa. Ei käytössä ole mitään hankalaa”, ateria-automaattiin tottunut Eero Flink sanoo. Pakastimen päällä on tietokoneella varustettu kiertoilmauuni. Kari Salonen Kuva: Viestilehtien arkistoLOHJA (MT)
Lohjan kaupunki ryhtyi viime vuonna kokeilemaan Menumat Oy:n ateria-automaatteja vanhusten kotipalvelussa.
Kokemusten perusteella perusturvalautakunta päätyi neljän vuoden sopimukseen yhtiön kanssa.
”Ateria-automaattia tarjotaan nyt kotipalvelun uusille asiakkaille ensisijaisena vaihtoehtona”, hoivapalvelupäällikkö Sirkka Kinnunen kertoo.
Tällä hetkellä joka kymmenes kotipalvelun asiakas käyttää automaattia. Muille asiakkaille kunta kuljettaa lämpimän ruuan päivittäin kotiin.
Hinta on asiakkaalle kummassakin tapauksessa sama, 8,30 euroa päivässä.
Rivitalossa yksin asuva Eero Flink innostui ateria-automaatista heti kun sitä tarjottiin. ”Kävin kauan aikaa syömässä palvelutalossa, mutta sitten liikkuminen alkoi mennä heikoksi.”
Automaatti tuntui Flinkistä parhaalta ratkaisulta, koska ruokailuajan saa itse valita.
”Hieno värkki. Se saa olla täällä niin kauan kuin hengissä pysyn.”
Automaatin täyttäjä tulee joka toinen keskiviikko tuomaan uudet ateriat pakastimeen. Flink on ruksannut valmiiksi itselleen mieluisan ruokalistan seuraavaa täyttökertaa varten.
Lempiruokiin kuuluvat keitot. Listalla on myös karjalanpaistia, siikapihviä, kirjolohta ja monta muuta sorttia. ”Otin kokeeksi jouluruuankin.”
Kaikkia vaihtoehtoja ei ole vielä tullut kokeiltua. Niitä on noin 70 ja jälkiruuat päälle.
Automaatin käyttö oli Flinkin mielestä helppo oppia. ”Ei siinä ole mitään hankalaa, voin vaikka näyttää.”
Flink avaa pakastimen, valitsee sieltä lihakeiton ja sulkee oven. Puhuva automaatti on miestä nopeampi ja ehtii jo ilmoittaa, että ”Pane ateria nyt uuniin”.
Flinkiä naurattaa. Hän komentaa puhuvaa kaveria olemaan hetken hiljaa. Hän avaa hiukan foliopakkauksen kulmia, jotta sormet eivät pala kuumaa pakkausta avatessa. Sitten vain pakkaus kiertoilmauuniin ja uunin kansi alas.
Yhtään nappia ei tarvitse painaa. Uuniin asennettu tietokone tunnistaa, mitä ruokaa on tekeillä ja kuinka kauan sen pitää olla uunissa.
”Ilmoitan sinulle kun ateria on valmis”, kohtelias miehen ääni kertoo. Lupaus toteutuu puolen tunnin päästä.
”Ihan kuin kotona tehtyä. Liemikin on oikein hyvää”, Flink sanoo lihakeitosta. Kaikki Menumatin ateriat valmistaa Finnair-konserniin kuuluva Finncatering Oy.
Entäpä salaattiainekset, niitä ei pakasteaterioista löydy. ”Ruohot täytyy hakea kaupasta”, Flink kuittaa. Hän ajelee pari kertaa viikossa omalla autolla ostoksille lähikauppaan.
Flink on sikäli tyypillinen kotipalvelun asiakas, että hän tarvitsee muutakin palvelua kuin aterioita. Lähihoitaja käy aamuin illoin auttamassa tukisukat jalkaan. Siivouksen hän tilaa itse omaan laskuun.
Muutama lohjalainen vanhus on kieltäytynyt ottamasta ateria-automaattia kotiinsa, Kinnunen kertoo.
”Eräs asiakas ei ottanut Menumatia siksi, kun se ei ole kaupungin omaa toimintaa. Toinen asiakas ei halunnut robottia vaan ihmisen, joka käy hänen luonaan päivittäin.”
Perustelut ovat tuttuja Menumat Oy:n toimitusjohtajalle Jukka Penttiselle. Hän haluaa kuitenkin oikaista sen verran, että ateria-automaatti ei ole robotti. Tietokoneella on vain automatisoitu perinteisiä toimintoja.
Vaikka Menumat ei olekaan kuntien omaa toimintaa, kuljetuksiin ja jakeluun etsitään Penttisen mukaan paikallisia yrittäjiä. Tässä on jo useissa kunnissa onnistuttukin.
”Menumat sopii suurelle osalle ikääntyneistä ihmisistä. He kokevat elämänlaatunsa paranevan, koska saavat valita mitä ruokia tuodaan ja mihin aikaan päivästä he syövät.”
”On myönnettävä, että kun ruoka viedään päivittäin kotiin, sen yhteydessä pystytään tarkistamaan, että asiakas voi hyvin.”
Lohjalla viedään ateria-automaatteja myös muistisairaiden koteihin.
”Kotihoito lämmittää ruuan ja ruuan lämpiämistä odotellessa tehdään muut toimet mitä käyntiin kuuluu”, Kinnunen kertoo.
”Automaatin voi myös ajastaa niin, että lämmin ateria on valmis kun hoitaja tulee seuraavalle käynnille.”
Kaupungille voi koitua säästöjä.
”Kuljetusmaksut ovat kalliita. Menumat on kilpailukykyinen vaihtoehto varsinkin, kun ateriamäärät saadaan nousuun ja ruuan kuljetuksia voidaan vähentää.”
Menumat Oy:n suurin asiakas on Helsingin kaupunki. Huhtikuussa sopimus syntyi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kanssa. Mäntyharju on valinnut ateria-automaatin ainoaksi vaihtoehdoksi.
Monivuotisia sopimuksia ovat solmineet myös Vihti, Karkkila, Loviisa ja Nurmijärvi.
Kokeiluja on menossa monessa kunnassa. Osa niistä on päättynyt lopputulokseen ei kiitos, ei ainakaan tässä vaiheessa. Näitä kuntia ovat muun muassa Salo, Porvoo ja Kurikka naapurikuntineen.
Kaikkiaan ateria-automaattia käyttää tällä hetkellä kotonaan 1 200–1 300 henkilöä.
TARJA HALLA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
