
Suomalaiset ostavat entistä enemmän kiinalaisista verkkokaupoista − näin pieni on vaateostosten keskimääräinen hinta
Lähes kaikki EU:n ulkopuolelta tuotavat vaatteet, jalkineet ja kodintekstiilit ovat peräisin Kiinasta.
Syyskuun loppuun mennessä EU:n ulkopuolelta tuotujen vaatteiden, jalkineiden ja kodintekstiilien määrä ja arvo nousi jälleen. Kuva: Jaana KankaanpääSuomalaisten ostokset kiinalaisista verkkokaupoista kasvavat hurjaa vauhtia. Näin on käynyt siitäkin huolimatta, että kuluttajia on valistettu kiinalaisista verkkokaupoista tilaamiseen liittyvistä lieveilmiöistä.
Muoti- ja urheilukauppa ry huomauttaa tiedotteessaan, että syyskuun loppuun mennessä EU:n ulkopuolelta tuotujen vaatteiden, jalkineiden ja kodintekstiilien määrä ja arvo nousi jälleen – ja lähes kaikki tämä tavara tulee Kiinasta.
Kiinan osuus oli 99 prosenttia kaikista tuoduista kappaleista ja 92 prosenttia arvosta. Vaateostosten keskimääräinen ostohinta oli vain 7,26 euroa. Tämä kertoo edunvalvontajärjestön mielestä paljon siitä, minkälaista tavaraa suomalaiset todella ostavat ja herättää myös vakavan epäilyn siitä, etteivät kaikki kulut ole hinnoissa mukana.
“Suomalaiset ovat todella tarttuneet kiinalaisten verkkokauppojen koukkuun. Vaatteiden ostosten arvo oli 2,1 prosenttia koko vaatekaupan arvosta, mutta jo 5,1 prosenttia kappalemääristä. Alihintainen tuonti vääristää markkinoita ja syö kaupan elinvoimaa,” toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä toteaa tiedotteessa.
Kotimaiset valmistajat ja kauppiaat ovat vaikeuksissa, kun tuonti Kiinasta lisääntyy. Kuva: Sanne KatainenSamaan aikaan kun alihintainen tuonti kasvaa, Euroopan unioni hyväksyi juuri uuden jätedirektiivin, joka siirtää tekstiilijätteen keruun ja käsittelyn kustannukset eurooppalaisten valmistajien ja maahantuojien harteille.
Tällä kehitysvauhdilla kiinalaisilta alustoilta tehtyjen ostosten osuus nousee Muoti- ja urheilukauppa ry:n laskelmien perusteella 11 prosenttiin markkinasta, kun jätteenhoidon kustannukset astuvat voimaan.
Nämä kustannukset nostavat eurooppalaisia kuluttajahintoja arviolta jopa 3 prosenttia, mikä puolestaan lisää kiusausta ostaa entistä enemmän Kiinasta.
“Tilanne on kestämätön. EU:n omat yritykset maksavat ympäristö- ja kuluttajavastuusta, mutta kolmansien maiden verkkokaupat kiertävät velvoitteet ja valuvat kuluttajien suosioon. Tämä ei ole oikeaa kilpailua – eikä kestävää kehitystä”, Kankaanpää sanoo.
Vaatteiden, tekstiilien ja jalkineiden osuus kaikista EU:n ulkopuolisista ostoksista oli alkuvuonna syyskuun loppuun mennessä laskettuna 44 prosenttia arvosta ja 39 prosenttia määrästä.
“Suomalaiset ovat todella tarttuneet kiinalaisten verkkokauppojen koukkuun. Vaatteiden ostosten arvo oli 2,1 prosenttia koko vaatekaupan arvosta, mutta jo 5,1 prosenttia kappalemääristä. Alihintainen tuonti vääristää markkinoita ja syö kaupan elinvoimaa.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




