Ympäristö

K-kauppa mainosti seepran ja kengurun lihaa sekä "epäilyttäviä" kalatuotteita – tutkija Panu Halme pitää mainosta järkyttävänä: "Osaa noista elintarvikkeista ei pitäisi saada myydä Suomessa"

Viime viikolla sanomalehdessä ollut K-Citymarketin mainos kaukomaiden eksoottisista lihoista herätti paheksuntaa Somessa. Kesko on ollut asian tiimoilta yhteydessä kauppiaisiin.
Kuvakaappaus Twitteristä
Yksittäinen K-Citymarket mainosti viime viikolla eksoottisten eläinten lihoja sanomalehdessä. Tutkija Panu Halme halusi herättää asiasta keskustelua sosiaalisessa mediassa.

Tutkija ja luennoitsija Panu Halme Jyväskylän yliopiston biologian ja ympäristötieteiden laitokselta kauhistelee Twitterissä K-Citymarketin mainosta, jossa kaupitellaan muun muassa sambialaista seepranlihaa. "Makumatkalle ympäri maailman" -otsakkeen alla mainostetaan myös kengurua, espanjalaista kuusipeuraa ja japanilaista härkää.

Kalapuolella on tarjolla muun muassa tiikerirapuja, kultaotsa-ahventa, puna-ahventa, manteli- ja venussimpukoita sekä meribassia.

"Mainos oli järkyttävä. Valtaosa kalatuotteista on jollain tavalla epäilyttäviä, tiikerirapu tuhoaa mangrovet ja niin edelleen. Ja miten yhteinen tahtotila 'vähennetään lihansyömistä ensin ulkomaisista' onnistuu tuon vasemman sivun avulla?" Halme kirjoittaa.

"Minun kauppani ei voi julkaista tuollaista mainosta ilman mainintaa vastuullisuudesta", Halme jatkaa ja pyytää K-ryhmältä vastausta sekä lupausta parannuksesta.

Halmeen mielestä Suomessa pitäisi saada myydä vain lihaa, joka on tuotettu maissa, joiden eläin-, ympäristön-, ja luonnonsuojelulainsäädäntö on vähintään Suomen tasolla.

K-ryhmä vastasi Halmeen twiittiin vakuuttaen, että kotimaisella ruualla on keskeinen rooli K-ryhmän päivittäistavarakaupassa.

"Keskon lihavalikoimassa kaikki tuore liha on suomalaista alkuperää, joten kyse on yksittäisten kauppojen valikoimissa olevista tuotteista."

"Kalojen suhteen edellytämme kaikilta kaupoiltamme WWF:n kalaoppaaseen pohjautuvan kala- ja äyriäislinjauksemme noudattamista. Linjauksemme mukaisesti valikoimissamme ei ole WWF:n kalaoppaassa punaisella liikennevalolla merkittyjä lajeja", K-ryhmästä kerrotaan.

Halmeen mielestä keskusliikkeen pitää ohjata kestävyysvalintoja niin tiukasti, ettei kyseenalaisia "makumatkoja ympäri maailman" pääse tapahtumaan: "Osaa noista elintarvikkeista ei pitäisi saada edes myydä maassa joka puhuu luontokadon pysäyttämisestä."

Lopulta Kesko ilmoitti Twitterissä olleensa yhteydessä kauppiaisiin asian tiimoilta.

Lue lisää

Tyytymätön asiakas on ruokakauppiaan isoin haaste

Keskon 30 prosentin alennukset huijausta?

Matkustan mahallani, osa 3

Miljoona virkaa: Gastronomista magiaa