Ympäristö

Esa Härmälä jyrähti luonnonsuojeluliitolle: "Uskomattoman typerä lausunto valkoposkihanhista"

Hanhia suojellaan Suomessa, vaikka naapurimaissa pyynti on sallittu.
Markku Vuorikari
Kaakkois-Suomen viljelijöiden mukaan valkoposkihanhia on liikaa. Ne aiheuttavat tuhoja viljelyksillä.

Suomen luonnonsuojeluliiton erityisasiantuntijan Tapani Veistolan lausunto (MT 12.9.16) siitä, että valkoposkihanhiongelman hoitaa aikanaan ilmastonmuutos, on uskomattoman typerä. Näin sanoo MTK:n sekä Metsähallituksen entinen johtaja Esa Härmälä. Hänen lukijakirjoituksensa otsikolla Aina joutuu pettymään julkaistiin perjantaina 16.9. Maaseudun Tulevaisuudessa.

"Pitääkö ongelmasta kärsivien ihmisten odottaa ilmastonmuutosta, tai ruveta suorastaan kiihdyttämään sitä, saadakseen apua?" Härmälä kysyy.

"Hoitaako ilmastomuutos aikanaan myös sen, että ihmiset eivät ymmärrä miksi EU:n lainsäädäntöön vedoten Suomessa valkoposkihanhea suojellaan totaalisesti, vaikka Hollannissa niitä ajetaan kontteihin kaasutettavaksi ja naapurimaissa Virossa ja Ruotsissa metsästetään?"

Härmälän mukaan hänellä on koko uransa ajan ollut vaikeuksia niellä ympäristöjärjestöjen ylimielisyyttä ja arroganssia.

"Ne ovat henkisesti nuoruuteni taistolaisten jälkeläisiä; valistunut etujoukko tietää muita paremmin, kantoja ei tarvitse perustella eikä ihmisten huolista välittää."

"Jos olen hetkittäin luullut, että järjestöt olisivat valmiita muuttumaan ja valmiita tosissaan välittämään vaikkapa maaseudun ihmisistä ja heidän ongelmistaan, olen aina joutunut pettymään", Härmälä kirjoittaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kylmät yöt ovat jarruttaneet hanhien matkaa pohjoiseen

Kokoomuksen meppiehdokas haluaa valkoposkihanhesta riistalajin: "Puisto- ja viheralueiden viihtyvyyden väheneminen on merkittävä haitta"

Luonto monipuolistuu – isot eläimet palanneet