Itsenäisyyspäivän alla kotimaisen ruuan myynti kasvaa jopa 50 prosenttia tavallisesta päivästä
S-ryhmästä kerrotaan, että itsenäisyyspäivän alla ostoskoreihin kirivät kotimaiset tuotteet.
Eri kuluttajaryhmien väliltä löytyy eroja ruokaostoksista juhlapyhien alla. Yli 65-vuotiaat ostavat kalaa ja lihaa selvästi enemmän kuin alle 35-vuotiaat. Kuva: Jaana KankaanpääS-ryhmän myyntidatan valossa kotimaisten tuotteiden kysyntä korostuu vuoden varrella erityisesti juhlapyhissä eikä tuleva itsenäisyyspäivä ole niiden joukossa poikkeus.
Itsenäisyyspäivän alla kotimaisten tuotteiden myynti kasvaa S-ryhmän ruokakaupoissa merkittävästi, SOK:n tiedotteessa kerrotaan.
”Usein juhlapyhien tarjoiluihin tykätään panostaa ja laittaa erityistä ajatusta. Moni kuluttaja suosii mielellään juhlan hetkellä tavanomaista enemmän myös kotimaisia tuotteita ja tämä näkyy myös itsenäisyyspäivän valmisteluissa”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström.
”Viime vuonna S-ryhmän ruokakaupoissa kotimaisten tuotteiden myynti nousi itsenäisyyspäivän alla 50 prosenttia tavanomaiseen kauppapäivään verrattuna.”
S-ryhmän myymästä ruoasta vuositasolla lähes 80 prosenttia on kotimaassa valmistettua, tiedotteessa sanotaan.
”Nuoremmilla itsenäisyyspäivän herkuttelussa korostuvat modernimmat maut.”
Monet suomalaiset kunnioittavat itsenäisyyspäivää perinteisillä mauilla ja raaka-aineilla.
Kala, liha ja peruna sekä makeat leivonnaiset ja limppu kuuluvat päivän alla monen ostoslistoille.
Erojakin eri kuluttajaryhmien väliltä löytyy: yli 65-vuotiaat ostavat kalaa ja lihaa selvästi enemmän kuin alle 35-vuotiaat, joiden ostoksissa korostuvat puolestaan enemmän esimerkiksi erilaiset sipsit, pizzat, kastikkeet, pastat, riisi ja texmex-tuotteet.
”Nuoremmilla itsenäisyyspäivän herkuttelussa korostuvat modernimmat maut, joista on helppoa nauttia isommallakin porukalla ystävien tai perheen kesken”, Backström toteaa.
”Vanhemmat ikäryhmät pitäytyvät sitten perinteisemmissä ratkaisuissa. Karjalan- ja naudanpaisti ovat edelleen suosittuja juhlaruokia, mutta nykyään kaikkea ei enää tarvitse tehdä itse – entistä useammin kuluttajat hakevat ruokatorilta myös valmiita makuja helpottamaan juhlapäivän valmisteluja.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









