Lapset pärjänneet hyvin etäkoulun laitehaasteissa – perheillä paljon myönteisiä kokemuksia etäkoulusta
Joka kymmenenteen kotiin nettiyhteydet on päivitetty etäkoulun aikana nopeammiksi, kertoo DNA:n kyselytutkimusSuomalaiset koululaiset ja lapsiperheet ovat pärjänneet etäkoulun teknisissä asioissa hyvin. Operaattori DNA:n teettämässä Koululaiskyselyssä vanhemmat arvioivat lastensa tekniikan käyttoon ottoa etäopetuksessa.
Kyselyyn vastanneiden vanhempien mukaan 88 prosenttia 5-16-vuotiaista lapsista käyttää etäopiskeluun liittyviä laitteita ja yhteyksiä luontevasti (48 %) tai jokseenkin luontevasti (40 %). Täysin eri mieltä laitteiden käytön luontevuudesta oli vain kaksi prosenttia vastanneista vanhemmista.
Myös opettajien työstämiin etäopetusmateriaaleihin on oltu tyytyväisiä. Vastaajista yli 80 prosenttia kertoi olevansa samaa tai jokseenkin samaa mieltä, että etäopiskelumateriaalit ovat olleet hyviä.
”Kyselytutkimuksen avoimista vastauksista huomasi, että suomalaiskodeissa suhtaudutaan tilanteeseen joustavasti ja luovasti, ja tilanteessa nähdään myös paljon positiivista. Moni kertoi, että koulu sujuu nyt paremmin – osalla aikaiset aamuherätykset tai koulun häiriötekijät olivat aiemmin vaikuttaneet opiskelumotivaatioon. Vanhemmat kertoivat, että yhteinen puuha on myös lähentänyt perhettä”, toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.
DNA:n mukaan valtaosa kyselyn vastaajista (82 %) sanoi, että myös kodin etäyhteydet ovat toimineet luotettavasti tai jokseenkin luotettavasti. Noin joka kymmenes vastaaja (11 %) kertoi, että kodin nettiyhteydet oli päivitetty nopeammaksi etätyöskentelyn tai -opiskelun tehostamiseksi. Noin viidennes vastaajista (19 %) kertoi, että kotiin oli hankittu joitain uusia laitteita etäopiskelua varten
Suomalaiset ovat lisänneet myös uutisten seuraamista esimerkiksi TV:stä, netistä ja radiosta. Myös sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt jonkin verran. Somen voittajia ovat DNA:n teettämän Digitaaliset elämäntavat -kyselyn mukaan WhatsApp ja Instagram.
Koululaiskyselyn DNA:lle toteutti tutkimusyhtiö Kantar TNS ja Digitaaliset elämäntavat -kyselyn Nepa Insight.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


