
Suomi on ralliautoilun suurmaa, mutta muistatko ensimmäisen mestarimme? Nyt hän palaa taas yleisön eteen
Rauno Aaltonen oli haka kilpaveneissä ja moottoripyörissä, mutta vasta Mini teki hänestä suuren nimen maailmalla.Yleisöllä on mahdollisuus toukokuun alussa tavata moottoriurheilun todellinen legenda ja monilahjakkuus Rauno Aaltonen, kun mies vierailee Classic Motorshowssa Lahdessa 4.–5.5. Historic Rally Club Finlandin osastolla.
Aaltonen aloitti uransa vuonna 1951 kilpaveneillä ja saavutti niillä useita Suomen mestaruuksia. Vuodesta 1954 hän kartutti lajiohjelmaansa ja mestaruuksia moottoripyörillä.
Aaltonen ajoi rallia ensimmäistä kertaa vuonna 1956, ja se vei hänet mennessään. Ensimmäisiä ajokkeja miehellä oli Saab ja Mercedes Benz, mutta vuonna 1962 kalustoksi vakiintui Mini. Sillä Aaltonen kruunattiin ensimmäiseksi suomalaiseksi ralliautoilun Euroopan mestariksi vuonna 1965.
Tuolloin titteli oli maailman arvostetuin, sillä rallin MM-sarja sai alkunsa vasta 1970-luvulla.
Historic Rally Clubin osaston teemana onkin Mini, joten Aaltonen on mies paikallaan kertomaan tämän klassikkoauton matkasta suomalaisten sydämiin.
Hans Laine menehtyi traagisesti vain 25-vuotiaana.
Tapahtumassa on muitakin herkkupaloja, kuten pari mielenkiintoista entistämisprojektia.
Näyttelyssä saa ensiesittelynsä alan harrastajan toteuttama arvokas entisöintiprojekti, Porsche 911S vm 1966. Auton historiaan kuuluu lukuisia tunnettuja nimiä. Yksi niistä on Hans Laine, joka ajoi autolla Monte Carlo -rallin 1968. Auto on entistetty juuri tuon kisan väreihin.
Porsche 911S BFK-10:llä ovat ajaneet lukuisat moottoriurheilun legendat, kuten kuvassa haastateltavana oleva Hans Laine. Kuva: Classic Motorshow/ArkistokuvaHans Laine kuuluu moottoriurheilutähtiin, jotka lähtivät liian aikaisin. Hän menehtyi vuonna 1970 vain 25-vuotiaana onnettomuudessa Nordschleifella, Nürburgringin vapaissa harjoituksissa.
Toinen ensiesittelyn saava entisöintiprojekti on Hannu Mikkolan uralla merkitykselliseksi noussut Volvo Amazon.
Hannu Mikkolan Amazon, BNR-2 on esillä ensi kertaa entisöintinsä jälkeen Classic Motorshowssa. Kuva: Holger Eklundin arkistoMikkola ajoi autolla Jyväskylän Suurajoissa vuonna 1967 ja saavutti luokkavoiton. Sen ansiosta mies sai seuraavalla kaudella tehdaspaikan, ja loppu onkin historiaa.
Classic Motorshow 4.-5.5.2024, Lahden Messukeskuksessa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









