Ärsyynnyitkö kauppojen joululauluista? Silti ne saivat sinutkin viipymään ostoksilla pidempään
Tavaratalojen joulumusiikki luo juhlatunnelmaa, mutta toisia musiikin ”pakkokuuntelu” ärsyttää.
Ennen jouluaattoa kuljettiin joululaulujen tahdeissa lahjaostoksilla, ja sen jälkeen alennusmyynneissä. Kuva: Kari SalonenPimenevä vuodenaika toi kausivalot kaduille ja puistoihin. Varma merkki joulun lähestymisestä olivat toreille ilmestyneet joulukuuset tähtineen, puhumattakaan tavaratalojen jouluikkunoista ja sähkökyntteliköistä. Katukuvassa koristelu näkyi marraskuusta lähtien ja jatkuu aina tammikuun alussa vietettävään loppiaiseen.
Koristelun ohella myös julkisen tilan äänimaisema muuttui. Tavaratalojen taustamusiikkina kuului jouluisia säveliä. Joulumusiikki on sekin eräänlainen ”sisustuselementti”, joka liittyy juhla- ja myyntisesongin merkitsemiseen äänellä.
Koristeiden tavoin joululaulut otettiin sesongin alussa esiin ja pian ne laitetaan taas piiloon.
2000-luvun alussa tehdyn amerikkalaistutkimuksen mukaan tavaratalossa soiva musiikki vaikuttaa kuluttajien ostoskäyttäytymiseen monin eri tavoin.
Hengellinen joulumusiikki innostaa asiakkaat ostamaan lahjoja muille. Maallisten joululaulujen soidessa ihmiset käyttävät rahaa todennäköisemmin itseensä. Klassinen joulumusiikki taas rohkaisee hankkimaan tavallista kalliimpia tavaroita.
Ruotsalaisen kodintekniikkaliikkeen vuonna 2012 tekemä selvitys osoittaa, että joulumusiikki pidensi asiakkaiden asiointiaikaa jopa kahdeksalla minuutilla.
Monia joululaulujen ”pakkokuuntelu” ostoskeskuksissa kuitenkin suorastaan ärsyttää. Heidän mielestään joululauluilla maanitellaan kuluttamaan, ja vaikutus onkin lopulta täysin päinvastainen.
Joulumusiikki pidentää asiakkaan asiointiaikaa.
Aihetta myös tutkinut dosentti Meri Kytö sanoo kaupoissa toistuvan usein samojen joululaulujen, joita voi tiettyyn pisteeseen asti jopa ennakoida. Kappaleita ei yleensä kuule alusta loppuun, vaan melodioita sieltä, toisen täältä, kunnes on edettävä jonossa kassalle.
Kydön mukaan ärsyyntyminen johtuu tavaratalojen liian lyhyistä soittolistoista, mistä voi seurata joulufiiliksen katoaminen ja kyllästyminen joululauluihin yleisemminkin.
Koronapandemian aikaan joulumusiikin ylitarjonnan välttely onnistui sen sijaan monelta paremmin, koska lahjaostoksia tehtiin enemmän verkossa eikä kaupungilla liikuttu normaaliin tapaan.
Yritykset joutuvat maksamaan lupamaksuja, jos ne soittavat asiakastiloissaan taustamusiikkia. Tekijänoikeusjärjestöt Gramex ja Teosto ohjaavat lopulta musiikin käytöstä perityt maksut laulujen tekijöille ja esittäjille.
Tämän takia tavarataloissa kuuleekin uudempien jouluhittien, kuten Wham-yhtyeen Last Christmasin, lisäksi paljon vanhoja joululauluja, jotka ovat jo tekijänoikeusvapaita.
Esimerkiksi Franz Gruberin vuonna 1818 säveltämästä kappaleesta Jouluyö, juhlayö löytyy musiikkipalvelu Spotifysta yli 26 000 englanninkielistä ja noin 250 suomenkielistä versiota.
Kauppakeskuksen onkin kannattanut tehdä joulusesonkia varten muutama erilainen soittolista. Ajankohdat on myös syytä huomioida: aamuun nopeampaa ja iltaa kohden rauhallisempaa musiikkia.
Kirjoittaja työskentelee Osuustoiminta-lehden toimituspäällikkönä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










