Ukrainan sota ajaa kuljetusyrityksiä ahdinkoon ja sotkee logistiikkaa kaikkialla Euroopassa
Hinnat nousevat, kontteja kertyy satamiin ja kuljettajistakin voi tulla pulaa.
Venäjän hyökkäyksen jälkeen polttoaineet ovat kallistuneet rajusti, Venäjälle meneviä kontteja on alkanut kertyä satamiin ja kuorma-auton kuljettajistakin on tullut pulaa Euroopassa. Kuva: Jarkko SirkiäVenäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan vaikuttaa kuljetuksiin ja logistiikkaan kaikkialla Euroopassa. Se näkyy myös metsäteollisuuden kuljetuksissa.
Polttoaineiden hinnat lähtivät nousuun jo ennen Venäjän hyökkäystä. Sodan alettua länsimaiden ja Venäjän välinen kauppa on rajoittunut energiaan. Ilmayhteyksien katkeamisen lisäksi konttialukset ovat lopettaneet käymisen Venäjän satamissa.
Etenkin polttoaineiden hintojen raju nousu on ajanut kuljetusyrityksiä ahdinkoon.
Kaikkialle maailmaan tuotteita toimittava metsäteollisuus on riippuvainen toimivasta liikenteestä. Metsäteollisuuden edustajat ovat huolissaan kuljetusyritysten tilanteesta ja kuljettajapulasta.
"Tämä on myrsky, jossa monet tekijät johtavat kuljetuskapasiteetin puutteeseen kaikkialla Euroopassa. EU:n liikkuvuuspaketti on osaltaan pahentanut pulaa kuorma-autonkuljettajista, jota Ukrainan sota nyt kärjistää", sanoo ruotsalaisen SCA:n logistiikkapäällikkö Magnus Svensson.
EU:n liikkuvuusdirektiivin varsinaisena tarkoituksena on vähentää palkkojen polkumyyntiä ja turvata kuljettajien työympäristö.
"Jo ennen Ukrainan sotaa kapasiteetin puute oli tosiasia", toteaa Ruotsin metsäteollisuuden tiedottaja Karolina Boholm.
Boholmin mukaan metsäteollisuus kannattaa kuljettajien työympäristön parantamista ja säännösten noudattamista. Vaatimus siitä, että kuljettajien on käytävä asuinpaikallaan neljän viikon välein, voi kuitenkin entisestään heikentää kuorma-autojen saatavuutta.
Sodan alkamisen jälkeen polttoaineiden ja sähkön hinnat ovat nousseet huomattavasti. Hallitukset ovat reagoineet siihen eri lailla eri maissa.
"Sodan välitön vaikutus metsäteollisuuteen on ollut suuret polttoaineen ja sähkön kustannusten nousut. Ruotsi ei ole niin riippuvainen Venäjän öljystä ja kaasusta kuin muu Eurooppa, mutta olemme osa Euroopan energiamarkkinoita ja sodan tuoma yleinen hinnannousu vaikuttaa edelleen", Svensson toteaa.
Ruotsin hallitus on luvannut alentaa polttoaineveroa. Metsäteollisuuden mukaan toimenpide kuitenkin korvaa vain murto-osan dieselin suurista hinnankorotuksista.
"Metsäteollisuus korostaa tehokkaan liikenteen tarvetta koko EU:n alueella. Liikkuvuuspaketista saattaa olla tarpeen tehdä tilapäisiä poikkeuksia. Meidän on varmistettava, että raaka-ainetoimitukset toimivat", sanoo Boholm.
Myös Suomessa kuljetusyritykset ovat kertoneet tukalasta tilanteesta, mutta hallitus vasta pohtii omia toimiaan.
Kuljetusyrityksiä edustava SKAL on vaatinut ammattidieselin käyttöönottoa, polttoaineveron alentamista ja jakeluvelvoitteen määräaikaista poistamista.
"Kuljetusalan toimintamahdollisuuksien turvaamiseksi tulee käsitellä kaikkia keinoja, jotka liittyvät polttoaineen hintaan, verotukseen ja saatavuuteen, alan rahoitusongelmiin, työvoiman riittävyyteen ja mahdollisiin taloudellisiin tukitoimiin. Yhtä ainoaa ratkaisua ei ole vaan tarvitaan useita ratkaisuja", sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Lue myös:
Polttoaineen kallistuminen näkyy kuljetusyrityksissä
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
