16-vuotias nuorukainen rakensi vanhasta traktorista kuormatraktorin – rakennusprojekti kesti kaksi vuotta
Vesantolainen vasta 16-vuotias Eemeli Raatikainen päätti rakentaa vanhasta International-traktorista kuormatraktorin. Projekti kesti kaksi vuotta.Kuormatraktorin rakentaminen ei ollut 16-vuotiaan Eemeli Raatikaisen ensimmäinen koneprojekti. Ensin nuorukainen rakensi metsäkärryn, jonka jälkeen virisi ajatus kokonaisen kuormatraktorin rakentamisesta.
Projektin lähtökohdat olivat jo haasteelliset. Perusjuhdaksi valikoitui pieni kopiton International 454, jossa oli moottorivikaa. Onneksi Raatikaisen isä Marko Raatikainen omistaa autokorjaamon, joten mentorointiapua, rahoitus ja työkalut olivat tarjolla projektia varten. Kaksi vuotta kestäneen rakennusprojektin aikana ”Natikka” koki hämmentävän muodonmuutoksen.
Voimanlähde on alkuperäinen Internationalin moottori, joka remontoitiin täysin. Kuormatraktorin runko on saatu vanhasta kuorma-auton rungosta. Rakennetta mallinnettiin puupalikoilla, josta alettiin työstämään rautaa runkoon. Pihan perältä löytyi vanteet ja keskiöt, jotka saatiin sopivalla offsetillä yhdistettyä kokonaisuuteen.
Myös kuormain on käytetty, mutta sille tehtiin täydellinen remontti uusilla holkeilla tapituksineen. Tämä lieneekin yksi suurimmista varsinaisista kunnostustöistä, sillä muut on joko rakennettua tai asennettu itse.
Kuormain on toteutettu siten, että traktorin voimanulosottoon on yhdistetty kuormainta käyttävä hydraulipumppu. Kääntö toimii traktorin hydrauliikalla. Veto on toteutettu traktorin oman vedon lisäksi hydraulisilla vetorullilla.
”Kuorman kanssa saisi olla enemmän vetotehoa, mutta kovalla maalla ja keveämmillä kuormilla kuljetus onnistuu hyvin. Isompi voimanlähde olisi parempi. Kovalla tasaisella maalla tämä liikkuu pelkällä kärrivedolla”, Marko Raatikainen kertoo.
Karkean arvion mukaan kuormatilan tilavuus on 1,2 x 1,7 metriä. Nelimetriset tukit ovat kulkeneet laanipaikalle ongelmitta.
Kone on rakennettu lähes täysin kierrätysosista, joten projektin lopullista hintaa on mahdotonta sanoa. Oikeastaan ainoat täysin uudet osat ovat turvallisuussyistä hankitut pleksilasit, joille hintaa tuli noin 700 euroa.
Vaikka kokonaisuus onkin itsetehdyksi koneeksi onnistunut, niin kehityskohteita Raatikaisten mielessä vielä on.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitä parannuskohteita Raatikainen kärrystään löytää ja katso samalla lähikuvat kärrystä!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Autojen ja sekalaisten koneiden osista kuormaaja – näin syntyi itse tehty kuormain omalle pihalle
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





