Kuskipula huolettaa pohjoisen investointihumussa – "Jostain syystä kouluista ei valmistu ammattitaitoisia kuljettajia"
Metsäalan kuljetusyrittäjien toiminnanjohtaja Kari Palojärvi on huolissaan ammattitaitoisten puuauton kuljettajien puutteesta.
Puuauton kuljettajien oppisopimuskoulutusta pitäisi tukea enemmän, jotta kouluttamisesta johtuvat ansionmenetykset eivät rokottaisi yrittäjää niin paljon kuin nykyisin, sanoo Kari Palojärvi. Kuvan kuljettaja ei liity juttuun. Kuva: Kimmo HaimiBoreal Bioref, Kaicell Fibers, Stora Enso ja Metsäliitto kertoivat suunnitelmiensa etenemisestä Lapin metsätalouspäivillä Rovaniemellä torstaina.
Jos kaikki suunnitelmat toteutuvat, puunkäyttö Pohjois-Suomessa lisääntyisi 11 miljoonaa kuutiometriä. Osa puusta tulisi naapurimaista.
Relevantti kysymys ei ole pelkästään, riittääkö puu, vaan riittääkö myös työvoima, jonka turvin puumäärä saadaan metsästä tehtaalle.
Metsäalan kuljetusyrittäjien toiminnanjohtaja Kari Palojärvi on hyvin huolissaan erityisesti ammattitaitoisten puuauton kuljettajien puutteesta.
Suomessa tarvittaisiin Palojärven mukaan noin 100–200 ammattikuljettajaa enemmän, sillä eläkkeelle jää enemmän kuljettajia kuin kouluista valmistuu.
”Kouluille on annettu rahaa, mutta jostain syystä putkesta ei valmistu ammattitaitoisia kuljettajia”, Palojärvi ihmettelee.
Oppisopimuskoulutus olisi hyvä tie ammattilaiseksi, mutta korvaukset yrittäjille ovat Palojärven mukaan hävettävän pienet koulutuksesta aiheutuviin ansionmenetyksiin nähden.
Hän panostaisi myös kuljettajien työhyvinvointiin.
”Liukkaat tiet aiheuttavat stressiä. Kun 76 tonnin autolla ajaa, ei pelkää itsensä, vaan vastaantulevan kahden tonnin henkilöauton puolesta.”
Lue myös: Pohjoisen investoijat esittelivät kilpaa suunnitelmiaan – kesään mennessä tihkuu lisätietoja
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
