Puusta saatavaa ligniiniä testataan suurkaupungin asvaltissa
Helsinki seuraa uuden asvaltin kestävyyttä sekä painaumien ja urien syntymistä.
Helsinkiläistä pyörätietä päällystettiin uudella ligniiniä sisältävällä asvaltilla reilun 600 metrin matkalta. Kuva: Anna-Leena PyykönenHelsingin kaupungin rakentamispalvelu Stara testaa ligniinipitoista asvalttia katujen päällystyksessä. Syksyn aikana neljässä kohteessa aletaan tutkia ligniiniä sisältävien asvalttimassojen kestävyyttä ja soveltuvuutta perinteisen asvaltin korvaajaksi.
Ligniini on puunjalostusteollisuuden sivutuotteena syntyvää liima-ainesta. Ligniinille ei ole toistaiseksi löydetty paljon käyttökohteita.
Öljystä erotettavaa bitumia tuodaan Suomeen Norjasta ja Venezuelasta. Ligniinistä on tarjolla myös kotimaista tuotantoa, vaikkakin nyt testattavissa päällystyksissä käytetyn ligniinin toimittaa virolainen OÜ Fibenol.
Testialueina on kolme ajorataa ja yksi pyörätie. Eri katujen päällystyksessä käytetään koostumukseltaan erilaisia asvalttimassoja. Lisäksi kuhunkin kohteeseen tehdään verrokkiosuus perinteisellä asvalttimassalla. Jokaisella testialueella kadun päällystämiseen käytetään noin 200 tonnia asvalttimassaa, Stara kertoo tiedotteessaan.
Valmiista katuosuuksista seurataan kestävyyttä sekä mahdollisten painaumien ja urien syntymistä. Laatua tarkkaillaan neljän vuoden ajan seuraavaan päällystykseen asti.
Perinteisessä asvalttimassassa on sidosaineena noin viisi prosenttia bitumia. Staran teettämissä testeissä asvalttimassojen bitumista on korvattu 10–15 prosenttia ligniinillä. Vaikka ligniinin määrä valmiissa asvalttimassassa on pieni, mahdollisten volyymien myötä sen käytöllä on merkitystä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat







