Hailuodossa varaudutaan poikkeustilanteeseen: ely-keskus kehottaa kuljettamaan puut saaresta vielä kun voi
Hailuodon kiinteä yhteys on nyt koko matkalta työmaaliikenteen käytössä. Pengertietä ei saa käyttää omin päin, mutta sitä saatetaan hyödyntää poikkeustilanteessa.
Silta- ja pengertieyhteyden rakentaminen Oulunsalosta Hailuotoon on vaikuttanut jääolosuhteisiin, mikä saattaa keskeyttää normaalin lauttaliikenteen talven aikana. Kuva: Timo HeikkalaHailuodon kiinteän yhteyden rakentamisessa saavutettiin viime viikolla merkkipaalu, kun mantereelta tuleva louhepenger kohtasi Huikun työsillan, Väylävirasto tiedottaa.
Ulkopuolisilla ei ole työmaalle omin päin asiaa. Työmaaliikennettä varten rakennettua pengertietä voidaan kuitenkin hyödyntää poikkeustilanteessa, jos jääsohjo estää lauttaliikenteen kulun normaalireitillä. Hailuodon lauttaliikenteestä vastaava Varsinais-Suomen ely-keskus varoitti viime viikolla mahdollisista poikkeusjärjestelyistä.
Poikkeustilanteessa liikenne saaren ja mantereen välillä hoidetaan osittain lautalla ja osittain kiinteän yhteyden työpengertä pitkin. Tuolloin pengertieosuudella liikutaan aina saattoauton perässä turvallisuuden varmistamiseksi, Väylävirasto tähdentää.
Jos lauttaliikenteessä joudutaan turvautumaan poikkeusjärjestelyihin, viranomaiset toivovat, että matkustaminen rajoitetaan vain välttämättömiin matkoihin Hailuodon ja mantereen välillä.
”Näin turvataan välttämättömät työ- ja asiointimatkat sekä kaupan elintarvikekuljetukset, maatalouden- ja maitokuljetukset sekä linja-autoliikenne”, Varsinais-Suomen ely-keskus toteaa tiedotteessa.
”Puukuljetuksia ja muita raskaita kuljetuksia kannattaa hoitaa mahdollisimman paljon nyt, kun lauttaliikenne toimii vielä toistaiseksi normaalisti.”
Ely-keskus toivoo lisäksi, että poikkeusjärjestelyjen aikana vältettäisiin puutavarakuljetuksia.
”Puukuljetuksia ja muita raskaita kuljetuksia kannattaa hoitaa mahdollisimman paljon nyt, kun lauttaliikenne toimii vielä toistaiseksi normaalisti”, tiedotteessa todetaan.
Kiinteän yhteyden rakentaminen käynnistyi viime toukokuussa Oulunsalon Riutunkarin rannasta. Sen jälkeen pengertä on rakennettu meren halki yhteensä noin 5,5 kilometriä Riutun sillan työpenger mukaan lukien.
Hailuodon puoleisen Huikun siltapaikalla louhepenger kohtaa noin 750 metriä pitkän työsillan ennen viimeistä pengerkilometriä työsillan ja Hailuodon välillä.
Penkereen pinta on ensimmäisessä vaiheessa rakennettu noin metrin korkeudelle merenpinnasta. Lopullinen tien pinta tulee olemaan vähintään 3,5 metriä merenpinnan yläpuolella.
Kaikkiaan pengertien rakentamiseen tarvitaan yli 1,3 miljoonaa kuutiometriä kiviainesta.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat







