Jättirekat ilmaantuvat Ruotsin liikenteeseen – pituus kasvaa kerralla lähes 10 metriä
Uudet jättirekat ovat Ruotsissa sallittuja syksystä 2023 lähtien.
Suuret ajoneuvoyhdistelmät kuljettavat kerralla suuren lastin. Se pienentää syntyviä päästöjä. Kuva: Kari LindholmRuotsin hallitus on sallinut aiempaa huomattavasti pidempien rekkojen käytön teillään. Infrastruktuuriministeri Tomas Enerotin mukaan näiden avulla tiestöä voidaan hyödyntää paremmin, ja samalla vähentää liikenteen ympäristövaikutuksia.
Jatkossa rekat saavat olla maksimissaan 34,5 metriä pitkiä, kun tähän asti ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituus on ollut Ruotsissa 25,25 metriä. Jättirekkojen ajonopeus sallituilla teillä on 80 kilometriä tunnissa.
Ruotsin liikennehallinnon laskelmien mukaan pidempien kuorma-autojen salliminen vähentää raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä 4–6 prosenttia.
Uusilla erityispitkillä rekoilla saa ajaa liikenteessä 31.8.2023 alkaen. Asiasta päätettiin Ruotsissa elokuun lopulla.
Suomessa jättirekkoja sen sijaan on voinut nähdä jo aikaisemmin. Meillä lakimuutos on sallinut tammikuusta 2019 lähtien ajoneuvoyhdistelmien suurimmaksi kokonaispituudeksi saman 34,50 metriä. Sitä ennen niin sanottuja HCT-rekkoja liikennöi Suomessa vuodesta 2013 lähtien kokeilumielessä.
Ajoneuvoyhdistelmien suurin paino on Suomessa edelleen 76 tonnia, mutta poikkeuslupia on myönnetty huomattavasti suuremmillekin kuljetuksille.
Lue lisää:
Ilmasto kiittää jättirekoista: Puukuljetusten päästöt tippuvat yli kymmenen prosenttia
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat



