
Metsähallituksen tiemaksun perintä ontuu
Metsähallituksen perimä tiemaksu puunkuljetuksista valtion metsätiestöllä ei kohdistu tasaisesti kaikkiin metsätaloustoimijoihin.
Monissa metsänhoitoyhdistyksissä pelätään metsäteiden kulumista suurten puutavara-autojen yleistymisen myötä. Kuva: Kari Lindholm”Pelolla odotamme, että milloinka se ensimmäinen tiemaksulasku saapuu. Toistaiseksi meitä ei ole laskutettu Metsähallituksen tiestön käytöstä. Käytämme toistemme tiestöä puolin ja toisin”, Sallan yhteismetsän toiminnanjohtaja Tapio Sinkkilä sanoo.
”Metsähallituksen kanssa sovittiin siitä, että se käyttää puunkuljetuksiin meidän tiestöä ja me heidän. Rahaa ei ole käytetty, ollaan oltu reiluja toisiamme kohtaan”, Kemijärven yhteismetsän toiminnanjohtaja Kari Välikangas kertoo.
Sodankylässä metsänhoitoyhdistyksen hankintapalvelulta tiemaksuja on peritty vaihtelevasti. Kunnan pohjoisesta alueesta vastaava metsäneuvoja Pekka Kasurinen toteaa, ettei ole saanut Metsähallitukselta ensimmäistäkään tiemaksulaskua tähän mennessä.
”Kun Metsähallitus otti tiemaksut käyttöön, teimme herrasmiessopimuksen siitä, ettei maksuja perittäisi.” Pohjoisen alueen yksityismaille kulku tapahtuu lähes kokonaan valtion metsätiestön kautta.
”Olen saanut tiemaksulaskuja, ja on niitä maksettukin. Metsähallitus on aktivoitunut asiassa”, metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Ukkola Sodankylästä sanoo. Ukkolan vastuualueena on kunnan lounaisosa.
”Kyllä tiemaksuja peritään. Voi olla, etteivät kaikki puunkuljetukset tule tietoon, sillä alue on laaja”, Metsähallituksen tiimiesimies Samuli Ollila Sodankylästä huomauttaa.
”Tiemaksujen takia tilanne muuttui suorastaan katastrofaaliseksi. Jouduimme esimerkiksi tekemään leimikkokeskittymälle 15 kilometrin talvitien, jolla vältettiin kymmenien tuhansien eurojen tiemaksut”, aluevastaava Juha Savukoski Itä-Lapin metsänhoitoyhdistyksestä kertoo.
Kittilässä pohditaan parhaillaan, riitautetaanko Metsähallituksen lähettämät tiemaksulaskut. Tähän saakka laskut on maksettu kiltisti.
”On todella epäreilua, ettei maksuja peritä kaikilta. Yksityistietoimitukset lisääntyvät jatkossa varmasti”, metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Pasi Seppälä Kittilästä toteaa.
Seppälä huomauttaa, ettei kantohintaa rokottava tiemaksu ole ainoa heikennys, jolla valtio kurittaa yksityistä metsätaloutta.
”Uudistamisesta vietiin kemeratuki, jolloin heikkopuustoiset kohteet jäävät puuntuotannon ulkopuolelle. Harvennuspuun kantohinnasta ei ole varaa leikata kahta euroa tiemaksuun, muuten kohteet jäävät hoitamatta.”
Länsi-Rajan metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Veijo Ekonoja huomauttaa, etteivät Metsähallituksen ja yksityisten tiekuntien perimät tiemaksut ole lainkaan vertailukelpoisia.
”Yksityissektorilla on käytössä 30–40 sentin kuutiokohtainen könttämaksu, eikä kilometrejä lasketa. Metsähallituksen perimä taksa on kokonaan eri luokassa.”
Metsähallitus on osakkaana monissa yksityisissä metsäteissä. Lapin metsänhoitoyhdistyksissä pelätäänkin yksityisen metsätiestön loppuun kulumista Metsähallituksen entistä suurempien puutavara-autojen yleistymisen myötä.
Närästystä herättää myös se, ettei tiemaksua peritä kaikilta tienkäyttäjäryhmiltä tasapuolisesti.
”Onko sekään oikein, että tukkirekan ja kesämökkiläisen tiemaksu on samaa luokkaa samalla, kun ammattimaiset marjanpoimijat ajelevat ilmaiseksi”, aluevastaava Mikko Maijala Sodankylän metsänhoitoyhdistyksestä hämmästelee.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
