Metsä

Akkusaha testissä: Montako puuta kaatuu ja karsiutuu talvisavotalla yhden latauksen voimalla?

Parhaat akkusahat vastaavat teholtaan keskikokoisia polttomoottorisahoja. MT Metsä testasi, onko akkusahasta perinteisen bensakoneen haastajaksi.
Kimmo Haimi
Husqvarna 540i XP:n teho vastaa valmistajan mukaan 40-kuutioista bensasahaa. Leikkuutehoa lisäävät osaltaan ohuet laippa ja teräketju.

Kokeneella hankintahakkaajalla Juha Vainiolla on heti näkemys, kun tiedustelen mahdollisuutta kokeilla akkukäyttöistä ketjusahaa hänen metsätilallaan.

"Akkujen keston pitää vastata neljää tankillista bensaa, jotta metsässä voi tehdä työpäivän."

Halusin ajoittaa kokeilun sydäntalveen, koska silloin akkuteknologia tulee punnituksi tosipaikassa. Onhan talvi myös tyypillistä aikaa metsätöille.

Kokeiltavana on Husqvarnan tehokkain akkusaha 540i XP. Ruotsalainen valmistaja on hionut teknologiaa viimeiset viisi vuotta yhteistyössä saksalaisen, akkujärjestelmiin erikoistuneen BMZ-yhtiön kanssa.

Testipäivänä pakkasta on 12 astetta, hieman alle valmistajan suositteleman -10 asteen käyttörajan.

Vainioiden metsässä on käynnissä talvinen harvennushakkuu. Tarkoitus on kaataa ja karsia varttuneesta sekametsästä sen verran puita kuin yhdellä akulla ehtii. Katkonnan jätämme paikalle myöhemmin saapuvan hakkuukoneen tehtäväksi.

Akkusahan ensimmäinen miellyttävä ominaisuus on helppo käynnistys napin painalluksella. Akun latausta osoittava merkkivalo kertoo, että virta on päällä. Ketjujarrun käytöstä kertoo oma punainen valonsa. Sininen valo puolestaan ilmaisee Bluetooth-yhteyden. Sahan voi yhdistää kännykkäsovellukseen, josta näkee esimerkiksi laitteen käyttöaikatilastot.

Kimmo Haimi
Akkusaha on käyttövalmis napinpainalluksella. Vihreä valo kertoo akun lataustason.

Jotkut sanovat, että moottorisaha laulaa. Minusta perinteinen bensasaha huutaa, akkusaha puolestaan kiljuu. Ääni on bensasahaa vaimeampi mutta sen verran kova, että kuulosuojaimet ilman muuta tarvitaan.

Tehoa sahasta irtoaa kiitettävästi. Husqvarnan mukaan se vastaa 40-kuutioista bensasahaa, ja miellyttävän ripeästi jäisen tukkikuusen kaatosahaus eteneekin.

Toisen kuusen kohdalla muistan SavE-asetuksen, joka säästää akkua. Tehon rajoittaminen kuuluu äänessä ja tuntuu tukin sahauksessa, mutta karsimista se ei haittaa.

Kolmannen kuusen jälkeen akun latausta osoittavista neljästä vihreästä palkista loistaa yksi. En enää tohdi aloittaa uuden tukkipuun kaatoa, vaan siirrymme pienempien koivujen pariin. Toisen kaadetun koivun jälkeen viimeinen palkki alkaa välkkyä. On aika lopettaa.

Kimmo Haimi
Ohuita oksia karsiessa akun kestoa sopi hyvin pidentää maksimitehoa rajoittavan SavE-toiminnon avulla.

Aikaa on kulunut tunti ja 20 minuuttia. Käyntiaikaa kertyi huomattavasti vähemmän. Akkusahahan ei kuluta virtaa tyhjäkäyntiin. Lisäksi tehdastuoreen ketjun kiristely teetti useita taukoja.

Tuumimme, että käytännön töissä tarvittaisiin kokonaista työpäivää varten 6–7 akkua, jos latausmahdollisuutta ei ole lähellä.

Harvoinpa sitä metsässä on. Lataus täyteen kestää noin tunnin, joten pitkällä lounastauolla sähköistetyssä paikassa akun voisi täyttää.

Samaan suuruusluokkaan eli kahdeksan akun tarpeeseen päädyn laskuharjoituksella, jossa otan lähtökohdaksi Vainion vaatimat neljä bensatankillista ja vertailen bensatankin ja akun energiasisältöä sekä akku- ja bensasahojen hyötysuhteita. Kahden kilon akku vastaa noin kahta desiä bensaa, vaikka polttomoottori hukkaisi 80 prosenttia energiasta.

Ehkä tulevaisuuden metsuri ottaa virran sähköautostaan. Silloin yksikin vara-akku riittää. Lisähaastetta tosin tuo vaatimus vähintään viiden plusasteen latauslämpötilasta.

Yksi lähestymistapa akkuhaasteisiin on selässä kannettava reppuakku. Tähänkin sahaan sellainen olisi mahdollista liittää.

Akun kantaminen selässä voisi olla ergonomisesti miellyttävää ja se moninkertaistaisi kerralla mukana kulkevan energiakapasiteetin. Reppuakku koituu metsätyössä ongelmaksi, kun saha pitää laskea käsistä. Silloin pitää riisua myös reppu tai irrottaa virtajohto sahasta.

Kimmo Haimi
Akku latautuu täyteen noin tunnissa äänekkäästi huristen. Nopean latauksen mahdollistaa tuuletin, joka puhaltaa ilmaa akun kennoston läpi ja estää sitä kuumenemasta liikaa.

Husqvarnan 540i XP sopii vähäisten tuulenkaatojen korjuuseen tai työskentelyyn latauspaikkojen lähellä.

Hankintahakkaaja tarvitsee työkalun koko päiväksi. Lämpökahvallista malliakaan akkusahoissa ei ole.

Akkusahan kohderyhmää ovat esimerkiksi pihapuita kaatavat ammattilaiset. Taajamissa vähäinen melu on selvä etu ja sähköä on aina lähellä.

Suositushinta sahalle on 749 euroa. Kahden akun ja laturin kanssa paketti maksaa jo yli 1 600 euroa.

Korkeaa hankintahintaa voi perustella sillä, että akkukoneella säästyy polttoainekuluilta ja huoltotarve on vähäinen. Investointi maksaa itsensä takaisin, jos vehkeitä käytetään pitkään ja usein. Joillekin voi olla etua siitä, että akkuja voi käyttää monissa muissakin saman valmistajan akkulaitteissa.

Jatkan sahan testausta vielä kotipihan polttopuusavotalla. Jäinen koivu tottelee yhtä hyvin kuin kuusi. Akun tyhjennyttyä vien sen lataukseen ja jatkan omalla bensakoneellani.

Hymyilyttää, kun upotan täysillä kierroksilla käyvän, tärisevän ja huutavan koneeni puuhun. Pakokaasun käryä en varsinaisesti kaivannut, mutta tällaistahan tämä oli ennen vanhaan ja varmaankin vielä hyvän tovin jatkossakin.

Henrik Hohteri
Akku asetetaan koteloonsa sahan kyljestä. Kytkennät ovat hyvin suojassa, eikä sahaajan tarvitse varoa lunta tai vesisadetta.

Husqvarna 540i XP

  • Vastaa teholtaan 40 cm3:n polttomoottorisahaa
  • Ketjunopeus enintään 24 m/s, akkua säästävällä savE-toiminnolla 18 m/s
  • Paino akun, terälaitteen ja teräketjuöljyn kanssa noin 5,5 kiloa
  • Suositeltavat terälevyn pituudet 30–40 senttiä
  • Akkusahoja varten optimoitu teräketju 0,325" mini (SP21G)
  • Bluetooth-yhteys mahdollistaa kytkemisen mobiilisovellukseen
  • Suositushinta 749 euroa
  • Suositeltu akku: Bli 300 36V 9,4 Ah, suositushinta 359 euroa
  • Suositeltu laturi: QC 500 suositushinta 169,90 euroa

Kimmo Haimi
Yhdellä akulla Juha Vainion (vasemmalla) metsästä kaadettiin ja karsittiin kolme tukkikuusta ja kaksi pienempää koivua.

Plussat ja miinukset

Plussat:

  • Hiljainen ääni
  • Ei pakokaasupäästöjä eikä bensiinin käsittelyä
  • Vaivaton käynnistys
  • Edulliset käyttökulut

Miinukset:

  • Korkea hankintahinta
  • Pitkäkestoinen työskentely vaatii latausmahdollisuuden tai monta akkua
  • Akun herkkyys kylmyydelle
  • Katso uusin video: Vaellan-kevytmoottorikelkan voi purkaa pieniin osiin – ja muuntaa halutessaan mönkijäksi
    Lue lisää

    Aarteen moottorisahatesti: "Tämä saha ei sovi talvella metsään"

    Näin pärisevät markkinajohtajien kevyet sahamallit – legendojen veroisia?

    ”Yksityisillä nykyään parhaat metsät"

    Lehti: Husqvarna tuo markkinoille uuden moottorisahan elokuussa