Liikenneverotusta pohtinut työryhmä: Puun hinta joustaa, kun kuljetuskustannukset nousevat
Raportin mukaan puun käytön väheneminen pienentää muiden toimialojen tarvetta vähentää hiilipäästöjä.Valtiovarainministeriön työryhmän ehdotus dieselin verotuen poistosta kasvattaa etenkin metsäteollisuuden kustannuksia. Työryhmä odottaa, että työvoimakustannukset ja esimerkiksi puun kantohinta joustavat tuossa tilanteessa.
Liikenteen verotusta pohtinut työryhmä myöntää, että kuljetuskustannusten nousun vaikutukset osuvat kipeimmin metsäteollisuuteen. Toisaalta muiden tuotantopanosten kuten työvoiman ja puun hinnan sopeutumisen voi olettaa pienentävän haitallisia vaikutuksia kilpailukyvylle.
Kielteiset vaikutukset voivat muodostua pitkäaikaisiksi, jos kuorma-autot pysyvät dieselkäyttöisinä eikä puun tarjonta vastaa kysyntää kilpailukykyisellä hinnalla.
Työryhmä näkee tuosta huolimatta metsäteollisuuden vaikeuksissa myös myönteisiä puolia.
"Toisaalta metsä- ja energiateollisuuden kotimaisen puun käytön väheneminen voi parantaa Suomen maankäyttösektoria koskevien velvoitteiden ja kansallisen hiilineutraaliustavoitteen kautta muun vientiteollisuuden kilpailukykyä", työryhmä toteaa.
Työryhmä nostaa esiin, että puun käytön pienentyminen kasvattaa kansallista hiilinielua, jolloin päästövähennyksiä tarvitsee tehdä vähemmän muilla toimialoilla EU-velvoitteiden ja kansallisen hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi.
Metsäteollisuus arvioi, että työryhmän esitykset nostaisivat metsäteollisuuden kustannuksia noin 120 miljoonalla eurolla vuodessa.
Lue myös:
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat


