Kaukokuljetuksia jarruttaa teiden rapistuminen ja kustannusten voimakas nousu
Puutavara kulkee kannolta tehtaille 1400 puutavara-autolla.
Kolme neljästä puukuutiosta kulkee koko matkan metsästä tehtaalle puutavara-autolla. Kuva: Mikko MakkonenPuutavaran kaukokuljetukset ovat pahassa vastatuulessa. Liiketoimintaa on vaikeaa saada kannattavaksi kustannusten nousun vuoksi.
”Polttoaineiden hinnat ovat lähteneet laukalle kahden koronavuoden jälkeen ja erityisesti Venäjän hyökättyä Ukrainaan”, sanoo asiaa selvittänyt metsätieteiden ylioppilas Topi Rantala Itä-Suomen yliopistosta.
Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa selvitettiin kaukokuljetusten haasteita ja kehityskohteita tuleville vuosille.
Suurimpina haasteina vastaajat näkivät polttoaineen hinnan ja yleisen kustannustason nousun. Ne syövät liiketoiminnan kannattavuutta.
Polttoaineen osuus puutavara-autokuljetusyrityksen kustannuksista on 35 prosenttia ja työvoimakustannusten 34 prosenttia.
”Myös tieverkoston kunnossapidossa on merkittävää parantamisen varaa”, Rantala sanoo.
Ongelmia aiheuttavat myös tiukat aikataulut, kausivaihtelu ja tehtaiden suhteellisen suppeat varastotilat.
Raskaalle liikenteelle odotettiin polttoaineverohelpotuksia ja samalla nähtiin tarvetta kuljetusten hinnoitteluun sellaiselle tasolle, että yritystoiminta kannattaisi.
Toiveisiin kuului, että nykyistä raskaampia, yli 76 tonnia painavia puutavara-autoyhdistelmiä on voitava hyödyntää tehokkaammin.
Suomessa puutavaraa kuljetetaan 1400 puutavara-autoyhdistelmällä. Metsäteollisuuden käyttämästä raakapuusta kolme neljäsosaa liikkuu kokonaisuudessaan puutavara-autoilla.
Puutavaran kaukokuljetusta tekee lähes 600 puutavaran autokuljetusyrittäjää, jotka omistavat tyypillisesti yhdestä kahteen puutavara-autoyhdistelmiä.
Kyselyyn vastasi 86 kuljetusyrittäjää, 9 puunhankintaorganisaation edustajaa ja 9 tutkijaa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





