Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Korona siivitti moottorikelkkakaupan jyrkkään kasvuun – kelkkatehdas valmistaa Rovaniemellä tuotteita kapasiteettinsa ylärajoilla

    ”Ulkomaan matkailusta riippuvaiset safarifirmat jättivät kelkkainvestoinneissaan viime talven väliin, mutta nyt kysyntä näyttää heräävän sielläkin.”
    Pienkonekauppias Ilkka Korteniemi Rovaniemeltä kertoo, että koronaepidemia kiihdytti kelkkamyynnin ennätyslukemiin, vaikka safariyritykset lopettivat investoinnit kelkkakalustoon.
    Pienkonekauppias Ilkka Korteniemi Rovaniemeltä kertoo, että koronaepidemia kiihdytti kelkkamyynnin ennätyslukemiin, vaikka safariyritykset lopettivat investoinnit kelkkakalustoon. Kuva: Kari Lindholm

    Rovaniemellä moottorikelkkoja ja kuusipyöräisiä mönkijöitä valmistavan BRP Finland Oy:n tuotantokäyrä on ponkaissut jyrkkään nousuun koronaepidemian alkuvaiheen markkinakuopasta.

    Tällä hetkellä Rovaniemen kelkkatehtaan tuotantolinjat pyörivät täydellä teholla vastatakseen kysynnän räjähdysmäiseen kasvuun, jonka koronan lisäämä vapaa-aika synnytti syksyllä 2020.

    ”Kova kysyntä tyhjensi ensin kauppiaiden varastot ja sitten meidän varastot. Korona aiheutti maailmanlaajuisen staycation-ilmiön, jossa vapaa-ajan tuotteiden kysyntä kasvaa. Tietyissä vientimaissa kasvu on parinkymmenen prosentin luokkaa”, kelkkatehtaan johtaja Valto Ristimella kertoo.

    Tammikuun 2020 lopussa päättyneenä tilikautena BRP Finland teki 479,6 miljoonan euron liikevaihdon, mikä on peräti 115 miljoonaa euroa edelliskautta suurempi. Yhtiö työllistää 405 työntekijää.

    Kasvun rajoitteina ovat Rovaniemen tehtaan rajallinen tuotantokapasiteetti, mutta myös komponenttipula, joka alkoi koronarajoituksista keväällä 2019.

    ”Komponenttien saatavuudessa on haasteita edelleen. Tiettyjen komponenttien suhteen joudutaan elämään kädestä suuhun.”

    Tehdas valmistaa kelkkoja noin 100 kappaleen vuorokausitahdilla. Kelkkoja putkahtelee tuotantolinjalta paketoitaviksi noin neljän minuutin välein ja näistä noin 85 prosenttia päätyy myyntiin ulkomaille.

    Vientivolyymia vahvistaa staycationin lisäksi Rovaniemen tehtaan Lynx-tuotemerkin lanseeraaminen Pohjois-Amerikan markkinoille tänä syksynä. ”Lynx on otettu siellä todella hyvin vastaan”, Ristimella toteaa.

    Kova kysyntä on aiheuttanut myös sen, että tietyt kelkkamallit on jo myyty loppuun.

    ”Se on ennennäkemätöntä tässä vaiheessa vuotta”, Koneliike Korteniemen kauppias Ilkka Korteniemi Rovaniemeltä kertoo.

    Ennätysmyynnin tehnyt Korteniemi on Suomen suurin kelkkamyyjä. Sen osuus Suomessa myydyistä ja rekisteröidyistä kelkoista on noin 15 prosenttia.

    Yhtiön 10,5, miljoonan euron liikevaihdosta 70 prosenttia koostuu talvikauden tuotteista.

    Merkittävä asiakasryhmä ovat etenkin Lapin safariyritykset, joiden kelkkahankinnat muodostivat Korteniemen liikevaihdosta neljänneksen ennen koronaa.

    ”Ulkomaan matkailusta riippuvaiset safarifirmat jättivät kelkkainvestoinneissaan viime talven väliin, mutta nyt kysyntä näyttää heräävän sielläkin”, Korteniemi sanoo.

    Merkittävä osuus myynnistä suuntautuu porotalouteen, jossa kelkkojen pitoajat ovat viime vuosina pidentyneet.

    Kovia tuotantolukuja on tahkottu Rovaniemen kelkkatehtaalla ennenkin, mutta silloin se on ollut lumitilanteen ansiota. Edelliset merkittävät kelkkojen myyntipiikit sijoittuvat talviin 2009–2012, jolloin lumisateet aiheuttivat Etelä-Suomessa pahimmillaan kaaosta.

    Tuolloin Lapista rahdattiin etelään Rovaniemen tehtaalla valmistettujen uusien kelkkojen lisäksi rekkakuormittain käytettyjä kelkkoja, joista osa on nyt päätynyt koronan ja etätöiden myötä takaisin Lapin lumille.

  • Metsäpalvelu

    Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.