Lukijalta: Laittomilla ylikuomilla ajaminen ei ole maan tapa – ongelma keskittyy yksittäisiin yrityksiin
Kuljetuspalveluiden ostajat voivat hankintaosaamisellaan torjua harmaata taloutta ja edistää reiluja kuljetusmarkkinoita, kirjoittaa Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnajohtaja Kari Palojärvi.
Poliisi tarkastamassa puukuljetusta. Kuvituskuva, kuvan auto ei liity kirjoitukseen. Kuva: Kari LindholmPoliisin lausunto ylikuormista raakapuun kuljetuksissa mustamaalaa kohtuuttomasti kaikki itäsuomalaiset raakapuun kuljetukset (MT 26.4.).
Ylikuormien määrä on ratkaisevasti vähentynyt asiakastahojemme otettua käyttöön tiukemmat määräykset tehtaille tulevien kuormien valvonnassa. Nykyisin tehtaat, joissa on vaaka kuorma-auton painon määrittämiseksi, eivät maksa 76 tonnin rajan ylittävistä kuorman osista. Se leikkaa automaattisesti tahalliset ylikuormat pois.
Lisäksi sellutehtailla ei hyväksytä lainkaan yli viiden prosentin ylikuormia eli 80 tonnisia yhdistelmiä.
Hyvänä vastuullisena esimerkkinä Metsä Group valvoo ja leikkaa auton oman vaa`an mukaisesti kuormia myös silloin, kun laitosvaakaa ei ole käytettävissä.
Tilanne on selkeästi erilainen laitoksilla, joissa ei ole vaakaa yhdistelmän punnitsemiseen. Tämä mahdollistaa laittomien ylikuormien ajamisen.
Alalla vallitseva kova kilpailu on johtanut siihen, että laittomista kuormista saatava hyöty ei jää kuljetusyrityksille, vaan asiakkaat saavat kuljetuspalvelunsa halvemmalla. Kuljetusyritysten kannalta erityisen haitallista on tilanne, jossa laillisesti toimiva yrittäjä menettää urakoita yritykselle, joka perustaa tarjouksensa ja toimintansa isompaan tai pienempään ylikuormaan. Talousongelmat, ylikuormat ja liikenneturvallisuuden kannalta huonot käytännöt tahtovat keskittyä yksittäisille yrityksille.
Hyväksymme kovankin kilpailun alalle, kun kilpailu on rehtiä ja tasapuolista. Tätä tasapuolisuutta viranomaiset eivät näemmä valvontatyhjiössä kykene takaamaan. Katse kääntyykin raakapuun kuljetusasiakkaiden suuntaan: mitä ne voisivat tehdä tämän yhteiskuntavastuuseen liittyvän ongelman poistamiseksi.
Kuljetuspalveluiden ostajat voivat hankintaosaamisellaan torjua harmaata taloutta ja edistää reiluja kuljetusmarkkinoita. Siksi kuljetuspalveluiden ostajien kannattaa tutustua SKAL:n ja Autoliikenteen Työnantajaliiton uuteen Reilu Kuljetus -oppaaseen.
Reilu kuljetus turvaa tasavertaiset kilpailuolosuhteet kuljetusyrityksille. Harmaan talouden torjuminen tarkoittaa sitä, että kaikki yritykset toimivat samoilla pelisäännöillä.
Asiakkaiden vastuulliset valinnat parantavat rehdisti toimivien yritysten toimintaedellytyksiä.
Kari Palojärvi
toiminnanjohtaja
Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








