Kuljetusala piristysruiskeen tarpeessa: Yrittäjät eivät tahdo löytää kuskia raskaan lastin ohjaksiin
Yli neljännes (26 %) kuljetusalan yrityksistä kokee rekrytointivaikeuksia, kertoo SKAL Kuljetusbarometri.
Kuljetusalalla kärsitään työvoimapulasta, kertoo Suomen kuljetus ja logistiikka-ala ry:n (SKAL) tuore kyselytutkimus. Kuva: Viestimedian arkistoTuoreen Kuljetusbarometrin (3/24) mukaan 26 prosenttia yrittäjistä kertoo, että yrityksellä on ollut vaikeuksia henkilökunnan palkkaamisessa viimeisen vuoden aikana.
Alimmillaan osuus oli vuoden 2024 alussa 18 prosenttia. Kyselyyn vastasi 529 kuljetusyritystä.
SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas korostaa, että talouskasvun myötä kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy.
”Osaavan työvoiman saatavuus on yksi keskeisimmistä pitkän aikavälin haasteista kuljetusyrittäjien keskuudessa. On tärkeää huolehtia koulutuspaikkojen riittävyydestä”, Välikangas sanoo.
”Lisäsi kuljettajien työpaikan – eli auton ja tien – on oltava niin hyvässä kunnossa, että kaikki uskaltavat ja jaksavat ajaa. Yrittäjät huolehtivat autojen kunnosta, yhteiskunnan tehtävä on pitää huoli tiestöstä.”
Ikäluokkien pienentyessä osaavasta työvoimasta kilpaillaan eri toimialojen kesken.
Uusia yrittäjiä alalle tarvitaan, sillä yrityksien määrä on laskussa.
Työvoiman saatavuuden turvaamiseksi SKAL on laatinut ohjelman, jossa esitetään 12 toimenpidettä kuljetus- ja logistiikka-alan houkuttelevuuden lisäämiseksi.
Välikangas korostaa, että nykyaikainen kuljetus- ja logistiikka-ala on houkutteleva. Ala sisältää ajamisen lisäksi muun muassa asiakaspalvelua, huipputekniikan käyttöä ja kiinnostavia työtehtäviä.
”Työtehtävissä vaaditaan osaamista, jota alan ulkopuolisen on vaikea tietää. Esimerkiksi kuormanvarmistuksen säädökset edellyttävät, että osaamisen pitää olla kunnossa.”
Välikangas toteaa, että urapolku kuljettajasta voi johtaa erilaisiin työnjohto- ja asiantuntijatehtäviin aina yritysten johtoa myöten.
Ura voi edetä myös kuljetusyrittäjyyteen. Uusia yrittäjiä alalle tarvitaan, sillä yrityksien määrä on laskussa.
Samaan aikaan kuljetusalan koulutukseen on osin vaikeaa saada kuljettajan työhön sopivia ja motivoituneita opiskelijoita.
”Kun kilpailu työvoimasta on kovaa, pitää yritysten pystyä osoittamaan olevansa hyviä ja haluttuja työpaikkoja”, korostaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
”Yrittäjät korostavat usein, että yrityksen vahvuutena on osaaminen, osaavat kuljettajat ja muu henkilökunta. Siihen kannattaa panostaa ja huolehtia, että näin on jatkossakin”, Kujala sanoo.
SKAL ehdottaa näitä:
- Maahan muuttaville on luotava polku opiskella, hankkia kielitaito ja saada työpaikka alalta.
- Kuljetus- ja logistiikkayritysten rekrytoinnin ja henkilöstöjohtamisen osaamisen tasoa on nostettava.
- Ammatillista koulutusta on kehitettävä ja rahoitus turvattava.
- Ajokorttikoulutusta on uudistettava ja pätevyyden hankkimiseen lisättävä joustoa.
- Mahdollistettava kuljettajan ammatin kokeilu ja harjoittelu.
- Oppisopimuskoulutuksen palkanmaksu on uudistettava.
- Puolustusvoimien kuljettajakoulutukseen koemalli käyttöön.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat




