Toisenlainen näkemys kaupan katteesta
Tokmani kauppaketjun perustajan Kyösti Kakkosen mielestä suuret kaupparyhmittymät käyttävät häikäilemättä hyväkseen määräävää markkina-asemaansa. Tällöin tuottoa revitään talonpojan selkänahasta.
Kyösti Kakkosen mielstä suuret kauppaketju käyttävät määräävää markkina-asemaansa hyväkseen. Kuva: Jaana KankaanpääKuluttajahinnat nousivat Suomessa viime vuoden syyskuusta keskimäärin 8,1 prosenttia, ruuan hinta jopa 14 prosenttia. Vaikka ruuan tuottajahinnat ovat myös nousseet, ne ovat jääneet yhä enemmän nopeasti nousevista tuotantokustannuksista jälkeen. Tuottajien talousahdinko ymmärretään entistä laajemmin, mutta muutosta ei ole saatu aikaan.
Syitä ruuan korkeaan kuluttajahintaan suhteessa tuottajahintaan on haettu vuosia. Muiden elintarvikeketjun toimijoiden mielestä suurin syyllinen tilanteeseen on poikkeuksellisen keskittynyt kauppa. Kauppa on torjunut syytökset jyrkästi. Muun muassa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtajan Sampo Päällysahon mukaan kaupan käyttökate päivittäistavarakaupassa on kulujen jälkeen yhdestä neljään prosenttia (MT 5.10). Tarkemmin tietoja kaupan hinnoittelusta ei ole avattu.
"Suomalainen viljelijä on jäänyt kaupan puristuksessa mopen osille".
Kauppaketju Tokmannin perustajalla, kauppaneuvos Kyösti Kakkosella on ruokakaupasta selkeä näkemys. Hän kertoo niistä viikko sitten ilmestyneessä, Jari Korkin kirjoittamassa elämäkerrassa "K2 - Kyösti Kakkosen tie huipulle". Kakkonen puhuu kirjassa kaupan vallasta ja hinnoittelusta kovin sanoin. Sellaista on totuttu kuulemaan korkeintaan tuottajien etujärjestön suunnasta. Kakkosen mielestä suomalainen elintarvikekauppa osaa pitää huolta katteistaan, jotka tekevät ruuasta eurooppalaisittain törkeän kallista. Maksajia ovat hänen mukaansa alkutuottaja ja kuluttaja. (Taloussanomat 17.10.)
Kakkosen mukaan suomalainen viljelijä on jäänyt kaupan puristuksessa mopen osille, eikä viljelijä ole elintarvikkeiden hintakiristä juuri hyötynyt. Hänen mielestään suuret kaupparyhmittymät käyttävät häikäilemättä hyväkseen määräävää markkina-asemaansa. Tällöin tuottoa revitään talonpojan selkänahasta. Yksi syy tilanteeseen on Kakkosen mielestä kaupan hintasopimusneuvottelut, joissa hinnat lyödään paljon aikaisemmin lukkoon ennen tuotteiden toimittamista.
Vaikka Kakkonen myi osuutensa Tokmannista kymmenen vuotta sitten, hänen näkemyksensä kaupan hinnoittelusta on painava. Hänellä on siitä omakohtaista tietoa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



