Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Oma maa mustikka, muu maa mansikka?

    Tuontiruokaa kehutaan ja kotimaista halpuutetaan.

    Suomalaiset maataloustuottajat ovat taloudellisesti erittäin ahtaalla. Syystä tai toisesta ovat maatalouden tuottajahinnat Suomessa Euroopan alhaisimmat. Kyse ei ole pienistä eroista. Tuottajahinnat ovat Suomessa kymmeniä prosentteja alhaisemmat kuin esimerkiksi Ruotsissa.

    Maataloutta on syytetty muun muassa siitä, ettei rakennekehitys ole edennyt eikä tuottavuus ole kasvanut. Nämä syytökset on syytä unohtaa, ja etsiä syyt maatalouden ahdinkoon muualta kuin tuottajista.

    Useissa puheenvuoroissa on todettu, että apua tuottajien talousahdinkoon pitää löytyä markkinoilta. Näyttää pahasti siltä, etteivät markkinat Suomessa toimi terveellä tavalla. Keskittynyt kauppa sanelee hinnat, joihin muiden on tyydyttävä.

    Tuoreen maa- ja metsätalousministerin Jari Lepän (kesk.) tavoite on, että ruokaketjuun saadaan nykyistä reilummat pelisäännöt. Samaa suunnitellaan myös EU:n tasolla. EU:n komission tarkoituksena on tehdä esityksensä ruokaketjun toiminnan tervehdyttämiseksi vuoden loppuun mennessä.

    Leppä on kritisoinut myös kaupan omia merkkejä. Hänen mielestään ne luovat epäoikeudenmukaisuutta ja epätasapainoa elintarvikkeiden tuotantoketjuun.

    Kauppa ja elintarviketeollisuus eivät näe kaupan omissa merkeissä mitään ongelmaa. Varmemmaksi vakuudeksi S-ryhmä kertoi maanantaina, että se on aloittanut yhteistyön Britannian suuriman ruokakauppaketjun Tescon kanssa. Ensimmäiset Tescon tuotteet tulivat Prismoihin, S-marketteihin ja pääkaupunkiseudun Alepoihin maanantaina.

    Tescon omia merkkejä myydään tällä hetkellä Aasiassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Lähi-idässä ja joissakin Euroopan maissa.

    Tesco on tunnettu muun muassa siitä, että sen myymästä pakatusta ruuasta yli puolet on kaupan omia merkkejä. S-ryhmän kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan Tesco onkin maailman tunnetuin kaupan omien merkkien tekijä. S-ryhmän vie kaupan omien merkkien myymisen uudelle tasolle, koska S-ryhmän omien merkkien rinnalle tulee toisen kauppaketjun omia merkkejä.

    Vaikka Tescoa pidetään halpakauppaketjuna, kehuu S-ryhmä Tescon tuotteiden korkeaa laatua, jopa ylellisyyttä. Mainonnan mukaan jokaisella on nyt varaa pieneen ylellisyyteen.

    S-ryhmän omilla verkkosivuilla valikoimajohtaja Katja Tapio hehkuttaa, että Tescon tuotteiden pakkauksissa huokuu modernin suunnittelun ja eleganttiuden yhdistelmä. Tapion mukaan niiden kanssa voi kuvitella olevansa mukana kuninkaallisella aamupalalla tai kello viiden teellä.

    MTK:n puheenjohtajan Juha Marttilan mielestä S-ryhmän yhteiskuntavastuu mitataan siinä, kuinka hyvin yhteistyö tuottaa vientimahdollisuuksia suomalaiselle ruualle. Marttilan mukaan on suurta taitamattomuutta, jos suomalaisia tuotteita ei voi Britanniassa markkinoida poikkeuksellisina laatutuotteina.

    S-ryhmän hehkutus Tescon tuotteiden poikkeuksellisen korkeasta laadusta ja hienoudesta kuulostaa suomalaisen tuottajan korvissa vähintäänkin oudolta. Miksi omia merkkejään valmistuttava kauppa ei hehkuta samalla tavalla omia tuotteitaan tai kotimaista ruokaa ylipäätään? Eikö kotimainen teollisuus edes pysty pakkaamaan tuotteita yhtä näyttävästi kuin Tesco?

    Sen sijaan, että kotimaisen ruuan arvoa, jäljitettävyyttä ja laatua korotettaisiin sitä halpuutetaan. S-ryhmän mainionnasta päätellen oma maa onkin mustikka ja muu maa mansikka.

    S-ryhmän mukaan kotimaisuus on sille jatkossakin tärkeä arvo, vaikka Britanniasta tuotujen elintarvikkeiden määrä kasvaa. Kotimaisuuden arvon soisi näkyvän myös arvostuksena kotimaista tuottajaa kohtaan.