Lihatalot paransivat vaikeissa oloissa
Yritykset ovat mitä ilmeisemmin onnistuneet kaupan kanssa käytävissä neuvotteluissa.Isot lihatalot Atria ja HKScan kertoivat alkuviikolla tuloksistaan. Kumpikin kertoi tulosparannuksista alkuvuoden aikana. Myyntihintojen nousu näkyy erityisesti yritysten liikevaihdon reippaassa kasvussa.
Lihatalojen suoritusta voi pitää hyvänä vaikeissa oloissa. Yritykset ovat mitä ilmeisemmin onnistuneet kaupan kanssa käytävissä neuvotteluissa. HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilän mukaan myyntihintojen poikkeuksellisen suuret korotukset ovat olleet välttämättömiä. Molemmat yritykset ovat myös nostaneet tuottajille maksamaansa hintaa. Atrian toimitusjohtajan Juha Gröhnin mukaan tuottajahinnat ovat noin 30 prosenttia korkeammat kuin viime vuonna samaan aikaan. Kumpikin yhtiö myöntää, että toistaiseksi tuottajahintojen nousu ei vielä kata kustannusten nousua.
Lihamarkkinat ovat arvaamattomassa vaiheessa. Energiakriisi nostaa edelleen tuotantokustannuksia. Hintojen nousu alkaa viimeistään syksyllä syödä kuluttajien ostovoimaa toden teolla, mikä voi heijastua lihan kulutukseen. Koronan uhka leijuu edelleen hyvin kasvaneen hotelli- ja ravintola-alan myynnin yllä. HKScanilla on haasteita Baltiassa, Atrialla hyvin vetänyt Kiinan vienti on alkanut tökkiä. Lihatalot ovatkin nyt vahvasti kotimaisen kysynnän ja suomalaisten kuluttajien varassa.
HKScan on myös edelleen tappiollinen yhtiö. Siipikarjaliiketoiminnassaan HKScan tavoittelee Suomessa kolmen miljoonan euron säästöjä. Rauman yksiköstä vähennetään kaikkiaan 55 työtehtävää. Atrialla investoinnit nousevat tänä vuonna noin 100 miljoonaan euroon. Uuden siipikarjatehtaan rakentaminen Nurmossa etenee suunnitellusti. Ruotsissa Sköllerstan tehtaan rakennuskustannukset ovat nousseet odotetusta.
Tuottajat elävät edelleen ennenkokemattoman kustannuskriisin keskellä. Lihataloissa ymmärretään, että se uhkaa jo raaka-aineen saatavuutta. On välttämätöntä, että tuottajahintojen nousu jatkuu. Hinnoittelun merkitys lihatalojen liiketoiminnassa korostuu korkean inflaation oloissa entisestään. Kaikkien hintojen noustessa voittaa se, jolla on eniten hinnoitteluvoimaa. Kriisien keskellä kuluttajat kyllä ymmärtävät, että suomalainen ruoka on hintansa arvoista.
Hinnoittelun merkitys lihatalojen liiketoiminnassa korostuu korkean inflaation oloissa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

