Kotimaista, nyt!
”Ruoka-ala vetoaa kotimaisuuteen, ja syystä.”Suomalaiset ruoka-alan järjestöt haluavat voimakkaasti nostaa keskusteluun kotimaisuuden merkityksen kuluttajien ostospäätöksissä.
Järjestöjen ”Nyt jos koskaan” -kampanja pyörii parin viikon ajan useilla kaupallisilla radiokanavilla sekä sosiaalisessa mediassa.
Kampanjan järjestäjätahojen laajuus kuvaa hyvin ruuan merkitystä Suomen taloudessa. Mukana ovat tuottajajärjestöt MTK ja SLC, asiantuntijajärjestö Pro Agria, Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL, Meijerialan ammattilaiset MVL, Agronomiliitto sekä Ruokatieto.
Kotimaisuuskampanjoita on toki järjestetty muutenkin talouden taantuman aikana. Kotimaiset valinnat tukevat työllisyyttä ja tervehdyttävät Suomen kauppatasetta.
Ruoka-alan tilannetta ovat taantuman lisäksi vaikeuttaneet erityisesti Venäjän asettamat tuontikiellot. Ukrainan kriisiin liittyvä pakotekierre on nopeasti sekoittanut EU:n ruokamarkkinat, mikä heijastuu Suomeen sekä hinta- että tuontipaineina.
Julkisuudessa suhtautuminen Venäjä-pakotteisiin on ollut kaksijakoista. Maatalouden ja ruokayritysten ongelmia on toisaalta ymmärretty, mutta samalla on nähty myös karnevaalihenkeä halpojen ”Putin-tuotteiden” hamstraamisessa.
Tilanteen todellista vakavuutta ei saa unohtaa. Kyse on paitsi tästä päivästä, myös suomalaisen ruuan tulevaisuudesta. Tuotannosta luopumista nähdään nyt päivittäin.
Suomalaisen työn liitto arvioi, että ruoka-alalle syntyisi jopa 15 000 uutta työpaikkaa, jos jokainen suomalainen lisäisi kotimaisen ruuan hankintojaan kymmenellä eurolla kuukaudessa. Tuontiruuan suosiminen vaikuttaa toiseen suuntaan.
Ruoka-alan kampanja toivottavasti rohkaisee kuluttajia kotimaisiin valintoihin laajemminkin. Suomen kannalta on ratkaisevaa, näemmekö oman työmme niin arvokkaaksi, että haluamme sitä myös ostoksillamme tukea.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
