Kolumni

Kenraalista lobbariksi räjähtävällä lähtönopeudella – lento F-35:llä katkesi ennakoivaan iskuun

"Toinen jokasäänhävittäjistä jäi kotitukikohdan upseerikerhon baariin, koska oli sen verran kehno keli."

Sanotaan, että kadettiupseeri pärjää läpi uransa neljällä sivistyssanalla: meetvursti, lakritsi, pesufati ja intel-letku-elli.

Ilmavoimien puolella vaatimukset ovat kovemmat. Listaan on lisättävä vielä yksi vaikea termi: lobbari.

Lihaksi sana tosin muuttuu usein vasta aktiiviuran jälkeen. Puolustusvoimien ex-komentaja, kenraali Jarmo ”Charles” Lindberg odottikin nelisen kuukautta reservissä, ennen kuin ryhtyi lobbariksi ja hakeutui sen jälkeen Lockheed Martinin agentiksi. Ohjesäännön mukainen rima hieman heilui, koska olisi kai pitänyt malttaa odottaa vähän pitempään. Pilvenveikoilla on kuitenkin tunnetusti räjähtävä lähtönopeus.

Lindberg on entinen MiG-pilotti. Hän tietää, että vaikka nykyaikaisen hävittäjän liito-ominaisuudet ovat samaa luokkaa kuin tiiliskivellä, kyllä se lentää, jos on riittävästi työntövoimaa takana.

Lockheed Martinilla on työntöä rutkasti omastakin takaa, mutta ärhäkkä kenraaliluokan jälkipoltin ei ole pahitteeksi, kun taistellaan Suomen kaltaisen sotilasmahdin hävittäjätilauksesta. Kyseessä on sentään kymmenen miljardin euron potti. Koko kansainvälistä kuolemankauppaa ajatellen summa ei tosin ole suuren suuri. Sen verran maailman asemessujen VIP-loungessa hulahtaa helposti pelkkinä lahjuksina sheikkien taskuihin.

Lockheedin tuote on lähes ylivertainen: häivehävittäjä F-35 Lightning II. Konetta kuvataan asejärjestelmiltään voittamattomaksi ilmaherruushävittäjäksi, joka pystyy kuljettamaan murkulat kohteeseen 1,6-kertaisella äänennopeudella ja laskeutumaan sen jälkeen vaikka Lemmenjoen taukotuvan discopallon päälle.

Pari kappaletta näitä ihmevehkeitä piti käydä testeissä talvella Suomessa, mutta toinen jokasäänhävittäjistä jäi kotitukikohdan upseerikerhon baariin, koska oli sen verran kehno keli.

Mediassa on kerrottu myös koneen korroosio-ongelmista, mikä tietysti on pienoinen handycap, mutta hyvä lobbari osaa tarjota ilmaisen sadetakin kaupan päälle.

Kenraalin lento F-35:llä jäi kuitenkin lyhyeksi. Mäntyniemen lennonjohtotornissa päätettiin painaa heittoistuimen kaukolaukaisinta jo ennen kuin Lightning ehti kunnolla saada ilmaa siipien alle. Kyseessä lienee ollut niin sanottu ennakoiva isku. Kilpailijoiden alustavat tarjoukset nähneen Lindbergin roikkuminen mukana neuvotteluissa olisi levittänyt tunkkaisen doping-lemun koko rehdin kisan ylle.

Leijaillessaan laskuvarjon varassa kotipoteroon kenraali varmaan kummastelee, miten ihmeessä palkkasoturitoveri Juhani Kaskeala vielä keikkuu Super Hornetin kabiinissa. Sehän on sentään vain laivaston miehiä!

Kirjoittaja on politiikan toimittaja.

Lue lisää

Pekka Haaviston henkilökohtainen vastuu saattaa laajeta koskettamaan koko puoluetta

Kateus, ahneus ja vahingonilo pursuavat pintaan verotietokeskustelussa – tietojen pimittäminen on silti äärimmäisen typerää

Jos poliisi kaasuttaa rauhanomaisia mielenosoittajia Suomessa kuten Valko-Venäjällä, mikä erottaa Poliisin minskiläisistä gorilloista?

UPM:n Pesonen raahautui telkkariin vasta kun paine pakotti – yritysjohtajilla on julkisuudessa enemmän hävittävää kuin voitettavaa