Alkoholittoman oluen suosio rajussa kasvussa — taustalla parantunut maku, laajentunut valikoima ja terveysbuumi
Alkuvuonna alkoholittomien oluiden myynti kasvoi jopa yli viisikymmentä prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan edellisvuonna.
Alkoholittomiksi oluiksi lasketaan Suomessa oluet, jotka sisältävät enintään 0,5 prosenttia alkoholia. Kuva: Markku VuorikariKauppojen oluthyllyihin on ilmestynyt entistä enemmän alkoholittomia oluita. Alkoholittomiksi oluiksi lasketaan paitsi täysin alkoholittomat myös 0,5-prosenttiset oluet.
Niiden kysyntä kasvaa hyvää vauhtia.
Keskon osto- ja myyntijohtajan Aki Erkkilän mukaan alkoholittomien myynti on kiihtynyt jo useamman vuoden ajan. Hän kertoo, että alkoholittomien oluiden segmentin koko on tuplaantunut vuodesta 2016.
Viime vuoden ja alkuvuoden aikana myynti on lähtenyt nousukiitoon vuodentakaiseen verrattuna.
"Puhutaan vähän reilusta 50 prosentin kasvusta myynnissä", Erkkilä kertoo.
SOK:n valikoimapäällikkö Kari Häsä kuvailee alkoholittomien oluiden kysynnän kasvua alkuvuonna kiihkeäksi.
"Sanoisin, että kasvua on noin 40 prosenttia verrattuna viime vuoteen", Häsä sanoo.
Myös Lidl Suomen valikoimapäällikkö Iida Seppälä kommentoi, että sekä alkoholittomien että mietojen oluiden myynti on ollut kasvussa jo useamman vuoden ajan.
Alkossa alkoholittomat oluet lasketaan alkoholittomien juomien kategoriaan, joka noudattaa myös kasvutrendiä.
"Esimerkiksi huhtikuussa alkoholittomia juomia ostettiin 12,9 prosenttia edellisvuoden huhtikuuta enemmän", kertoo Alkon Category Manager Kasper Kukkonen.
Miksi alkoholittomat oluet ovat juuri nyt niin kovassa nosteessa?
Häsä näkee, että alkoholittomien oluiden suosioon vaikuttavat ennen kaikkea kehittyneet valmistusmenetelmät ja sitä kautta paremman makuiset tuotteet. Tässä Kukkonen on samaa mieltä.
"Tuotteiden laadun parantuessa myös alkoholittomat vaihtoehdot pystyvät tarjoamaan yhä enemmän juomilta kaivattavaa elämyksellisyyttä siinä missä alkoholillinenkin vaihtoehto."
Sekä Häsä että Kukkonen nostavat terveysbuumin yhdeksi selittäväksi tekijäksi.
"Merkitystä on silläkin, että alkoholittomissa oluissa on usein selkeästi vähemmän kaloreita verrattuna perinteisiin alkoholillisiin oluisiin", Seppälä komppaa.
Erkkilä uskoo, että myös laajeneva valikoima kasvattaa alkoholittomien oluiden suosiota.
"Kaikilla valtabrändeillä alkaa olla alkoholiton vaihtoehto peruslagerin rinnalla", Erkkilä pohtii.
"Tänä vuonna ja osittain viime vuonna valikoima on laajentunut perinteisen lagerin ulkopuolelle. Erilaisista erikoisoluista — olivat ne sitten venhäolutta tai ipaa — löytyy alkoholittomia vaihtoehtoja", Erkkilä jatkaa.
Lue lisää:
MT:n raati testasi alkoholittomat oluet: "Tätä voisi tilata terassilla mieluummin kuin kolmosolutta"
THL: Uusi alkoholilaki ei juurikaan lisännyt kulutusta
Suomalaiset lipittävät urakalla lonkeroa – oluen myynti säilynyt ennallaan
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
