Sinebrychoffilta miljoonainvestointi Keravan panimolle ‒ ”Alkoholittomasta oluesta on tullut oluttrendien valtavirtaa”
Uusi linjasto keskittää tuotantoa ja vähentää kuljetuksia.Sinebrychoff ilmoittaa investoivansa alkoholittoman oluen tuotantolaitteistoon alkoholittoman oluen suosion kasvaessa. Jatkossa Crispin ja Karhun alkoholittomat oluet valmistetaan alusta loppuun Keravan panimolla.
Panimolle asennetaan kevään aikana tuotantolinja, jossa valmistetaan kaikki Sinebrychoffin alkoholittomat oluet. Asennustyö tehdään tammi–helmikuussa ja ensimmäiset Crisp-oluet valmistunevat maaliskuun puolivälissä.
Tuotantotapana on niin sanottu alcohol stripping eli alkoholin strippaus, joka mahdollistaa alkoholittoman oluen valmistamisen entistä hallitummin.
”Uuden teknologian avulla alkoholin poistaminen oluesta on entistä hellävaraisempaa ja olut pysyy raikkaampana. Alipaineteknologiaan perustuvassa menetelmässä olut pannaan ensin normaalisti ja se käytetään kuten muutkin oluemme. Tämän jälkeen siitä poistetaan alkoholi, aina nollaan saakka. Tekniikka antaa meille paremmat mahdollisuudet myös matala-alkoholisten oluiden suhteen”, Sinebrychoffin pääpanimomestari Heikki Vuokko kertoo tiedotteessa.
Aiemmin alkoholin poistovaihe on tehty perinteisemmällä alipainemenetelmällä Sveitsissä. Tämän jälkeen olut on valmistettu ja pakattu tölkkeihin ja pulloihin Keravalla. Crisp Radler -juoman valmistus jatkuu kokonaan Ranskan Kronenbourgilla toistaiseksi.
Sinebrychoffin mukaan kyseessä on miljoonainvestointi. Tuotannon keskittäminen Suomeen tarkoittaa kuljetusten vähenemistä Sinebrychoffin ja sisarpanimojen välillä. Samalla Crisp ja Karhu 0.0 valmistuvat hiilineutraalisti.
Alkoholittoman oluen volyymi on viiden vuoden aikana kolminkertaistunut.
”Matka on ollut pitkä ja tasaisen nousujohteinen. Alkoholittomasta oluesta on viime vuosien aikana tullut oluttrendien valtavirtaa, vaikka kokonaismarkkinaosuus onkin vielä paljon pienempi kuin alkoholillisella oluella. Sinebrychoffin alkoholittomien oluiden osalta kasvua edellisvuoteen tuli vuoden 2022 aikana taas noin seitsemän prosenttia”, Sinebrychoffin oluiden markkinointijohtaja Niklas Rinne kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







