Suomalaiset ostavat erityisen innokkaasti Reilun kaupan tuotteita – banaanit, kahvi ja leikkokukat suosituimpia
Reilun kaupan tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna 13 prosenttia.Asukaslukuun suhteutettuna Suomesta on kasvanut yksi suurimmista Reilun kaupan tuotteiden markkinoista, vaikka Reilun kaupan tuotteita myydään jo yli 140 maassa.
Vuonna 2018 Suomessa myytiin Reilun kaupan tuotteita 263 miljoonalla eurolla. Tuotteiden myynnin arvo kasvoi 13 prosenttia edellisvuodesta. Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi samaan aikaan 3,4 prosenttia.
Suomen suosituimmat Reilun kaupan tuotteet ovat kahvi, banaani ja leikkokukat. Reiluja banaaneja myytiin viime vuonna 12,9 miljoonaa kiloa. Kasvua oli 9 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Reilua kahvia myytiin 1,8 miljoonaa kiloa, mikä on 16 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017.
Reilun kaupan kukkien myynti pysyi ennallaan. Niitä suomalaiset ostivat noin 50 miljoonaa vartta. Suomessa myydyistä ruusuista jo joka kolmas on Reilun kaupan ruusu.
Reilu kauppa ry juhlii tällä viikolla 20-vuotista taivaltaan Suomessa. Ensimmäisistä norsutunnuksella merkityistä kahvi- ja teepaketeista tuotevalikoima on laajentunut niin, että myynnissä on jo yli 1 200 Reilun kaupan tuotetta.
Reilun kaupan tunnetuin kriteeri on, että tuottajille on maksettava myymistään tuotteista vähintään takuuhintaa, joka kattaa kestävän tuotannon kustannukset. Takuuhinnan lisäksi tuottajille maksetaan Reilun kaupan lisää, jonka tuottajat käyttävät joko tuotannon kehittämiseen tai koko yhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin kuten terveydenhuoltoon ja koulutukseen.
Reilun kaupan kasvun voi nähdä vastatrendinä sille, että elintarvikemenojen osuus kotitalouksien kulutuksesta on laskenut tasaisesti jo kymmeniä vuosia. 1980-luvulla elintarvikkeet haukkasivat kotitalouksien kukkaroista noin 20 prosenttia, ja nyt enää noin 11 prosenttia.
Reilu kauppa ry:n tavoitteena on tehdä itsestään tarpeeton. Niin käy, jos tulevaisuudessa kaikki kehittyvistä maista tänne myytävät tuotteet tuotetaan asiallisissa oloissa. Askel tätä kohti olisi ihmisoikeuksia koskeva yritysvastuulaki, jota Reilu kauppa ry ajaa Suomeen yhdessä yli 130 suomalaisen järjestön ja yrityksen kanssa.
Reilu kauppa ry:n taustalla on 33 järjestön muodostama yhdistys, jonka jäseninä on muun muassa kehitysjärjestöjä, ammattiliittoja, kuluttajajärjestöjä, kirkollisia järjestöjä ja puolueiden nuorisojärjestöjä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

