MTK ja elintarviketyöntekijät vaativat selkeyttä alkuperämerkintöihin
Ympäri maata on tänään kampanjoitu kotimaisen ruoan ja selkeiden alkuperämerkintöjen puolesta.Tempauksen takana ovat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL.
Järjestöjen mielestä ruuan alkuperämaa selviää nykyisin luvattoman hankalasti. Niinpä kauppojen edustoilla on jaettu suurennuslaseja.
”Härskeintä on se, että kuluttajaa sumutetaan kotimaiselta kuulostavilla tuotemerkeillä vaikka itse tuote onkin ulkomaista alkuperää. Me haluamme tähän asiaan selkeän muutoksen. Haluamme myös tietää, mitä kuluttajat ajattelevat ruuan alkuperämerkinnöistä ja kotimaisuudesta”, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila .
SEL korostaa kotimaisen ruuan tuovan kotimaisia työpaikkoja.
”Suomalaisen elintarvikeketjun tulevaisuus ja työpaikat ovat viime kädessä kuluttajien käsissä. Valitsemalla kotimaista alkuperää olevaa ruokaa suomalainen kuluttaja pitää ruokaketjun 300 000 työpaikkaa Suomessa, muistuttaa SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen .
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

