
Pikaruokaketjut tarjoavat vain vähän kotimaista
Suuret pikaruokaketjut ovat vähentäneet merkittävästi raaka-aineiden hankintoja Suomesta.Pikaruokaketjujen suosikkiannokset sisältävät Puolan nautaa, Thaimaan broileria ja Saksan possua.
Esimerkiksi McDonald’s tuo pihvinsä nykyään Puolasta ja Saksasta.
Kotimaisia naudanlihapihvejä suosittiin vielä 1990-luvun loppupuolella, kun hullun lehmän tauti herätti paljon huomiota mediassa.
Nopeasti suosiotaan kasvattanut Subway hankkii kaiken broilerinsa Thaimaasta. Punainen liha matkaa useimmiten Etelä-Amerikasta Irlannin kautta Suomeen.
Hesburger pitää kiinni kotimaisesta naudasta, mutta muuten kotimaisuuden puolesta ei enää liputeta entiseen malliin.
Raaka-aineiden alkuperä ei ole suomalaisviljelijöiden näkökulmasta samantekevä.
Myös laadussa voi olla eroja.
Matkailu- ja ravintola-alan MaRan mukaan pikaruuan osuus on kaikesta ravintolaruuan myynnistä annosmäärillä mitattuna noin viidennes.
Todellisuudessa pikaruuan suosio voi olla tutkittua suurempi. TNS Gallupin kysely kattaa pikaruuasta vain hampurilaiset ja pitsat.
Esimerkiksi täytetyt leivät, kebabit ja nakkikioskit puuttuvat kyselystä.
MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi haastaa myös kansainväliset pikaruokayrittäjät kilpailemaan suomalaisella alkuperällä.
Asiakkaiden joukossa on entistä enemmän niitä, joilla on halua ja varaa valita.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

